Transkille med ätstörning
Hej, jag är en transkille 13 år som misstänker att jag har en ätstörning. Jag använder laxerings medel ibland och äter max 1000 kalorier varje dag. Jag är alltid trött och fryser alltid men är fortfarande överviktig enligt läkarna. Min mamma säger dock att det är mitt fel att jag har problem med maten och att jag måste ge henne tips och råd på hur hon ska hjälpa mig. Orkar verkligen inte kämpa mer, behöver hjälp med hur jag ska göra.
Mikael

BUP svarar:
Hej!
Det är klokt av dig att fråga oss när du mår dåligt av att du följer en så kraftig diet som du anger i ditt mejl. Även om du kanske fortfarande väger för mycket (enligt läkarna) måste man reglera kaloriintaget så att man fungerar och mår bra. Ständig trötthet och att känna sig kall är varningstecken att någonting inte är bra för din kropp.
Det är bra att din mamma inser att hon behöver råd och tips hur hon kan hjälpa dig. Men hon kan inte förvänta sig att det är du som ger henne vägledning i denna fråga. Och definitivt har hon inte rätt när hon lägger skulden på dig. Ätstörning eller inte - det är inte hälsosamt att vara överviktig men det är inte heller hälsosamt att försöka gå ner i vikt alltför fort. Dels för att din kropp är i utveckling och du behöver energi  för att fungera och må bra överhuvud taget, dels för att din kropp ska få tillräckligt av alla näringsämnen för att du ska växa och utvecklas väl.
Mitt råd är följande. Du och din mamma ska gå till vårdcentralen tillsammans och tala med en dietist. De brukar vara sjuksköterskor som är specialiserade på kostråd. Den läkare som undersöker dig och bedömer att du har en viss grad av övervikt kan skriva en remiss till dietisten.
Ni kan också ta upp med läkaren och dietisten var och hur ni kan få hjälp med ett träningsprogram du kan följa. Motion är alltid en viktig och nödvändig del i behandlingen av övervikt. På så sätt kan mamma få råd och tips om hur hon kan stötta dig i kampen för en hälsosamt liv.
Jag hoppas din mamma ställer upp på det. Visa gärna henne vilket svar du fick av mig.
Men om mamma ändå inte ställer upp på det jag föreslår, kan du vända dig till ungdomsmottagningen och diskutera dina problem där.
Om det finns en skolsköterska i din skola kan hen också ge dig vidare råd. Glöm inte att problem med vikt och mat tyvärr är jättevanliga hos ungdomar (faktiskt även hos vuxna). Det är ingenting att skämmas för.
Sök hjälp på det sättet jag rekommenderade här ovan.