Vill straffa mig själv för mina tankar
Hej! Jag mår dåligt. Innan mådde jag dåligt över ingenting men nu är jag ledsen över att jag tänker om att skada mina föräldrar och dem jag älskar allra mest. Jag vill bara straffa mig själv för det. Ja har mått dåligt innan och för några veckor sen tänkte jag tillbaka och började gråta. Det tror jag utlöste allt. Tycker inte mycket är kul. Men jag håller masken uppe. Ibland vill jag vara gråta men när mina föräldrar och bror är här håller jag det inne. Det är jobbigt. Nu lagar min pappa mat men jag sitter i soffan i vardagsrummet och gråter nästan. Det är sjuka grejer jag tänker på. Ibland tänker jag att allt skulle bli bättre om jag bara dog. Jag orkar fortfarande göra saker men är så sjukt ledsen hela tiden och vågar inte visa något. Hjälp!
Har mått dåligt i kanske en två månader nu. Tack på förhand.
Jabbo

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss när du känt dig så ledsen och inte vågat visa hur du mår.
Jag tror du just nu går igenom något som många andra unga också kan känna igen sig i. Så du är inte ensam i att uppleva det här och det är inget som du behöver skämmas  över.
Många, många människor upplever oönskade tankar och impulser. Hos många passerar dessa tankar bara förbi och ger inte mer besvär.
Det vi lär oss under livet är att det just bara handlar om tankar och inte om vilka vi är i verkligheten. Tankar är bara tankar och de är "fria". Vi får tänka alla sorters tankar, utan förbud - även konstiga och knäppa tankar.
När du inser att det bara är olika tankar som passerar genom allt som du märker av från dina sinnen, så kommer din oro att släppa. Du är inte dina tankar.
Faktum är att ofta upplever man att problemen med den här sortens tankar nästan blir värre ju ihärdigare man vill "förbjuda" sig ifrån att tänka dem. Och tvärtom, så brukar dessa tankar minska och avta när vi i stället försöker acceptera att det bara är tankar och inget annat.
Det här är inte något du ska straffas för. Det är helt fel väg att gå och som mycket troligt kommer förvärra det här problemet för dig.
Nej tvärtom! Du behöver istället få känna stöd från dina nära när du nu känner dig ledsen och kanske orolig över vad som händer med dig?
Skulle du våga prata med dina föräldrar om att du kan få dessa ovälkomna tankar? Jag tror att bara det kommer göra att du mår bättre och lättare kommer ur den här oron du kämpar med just nu.
Ta hand om dig!