Vet inte hur jag ska orka leva längre
Hej
Jag vet inte hur jag ska orka leva längre. Jag önskar att jag bara kunde försvinna. Jag har tänkt mycket på självmord och jag har kommit fram till att det är den enda möjligheten. Jag förstår inte hur alla andra klarar av att leva. Varje sekund känns så lång och plågsam.
Jag har försökt få hjälp men ingenting har fungerat. Jag tror inte längre på de som påstår att det ”kommer att bli bättre”. Det säger de nog bara därför att de inte skulle kunna säga sanningen. Det kommer att vara svårt för alltid. Hela mitt liv. Det är nog mest därför som jag skulle vilja dö.

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du kontaktar oss trots att du är så uppgiven kring ditt liv! Du uttrycker så stort lidande och så mycket plåga att det skär i hjärtat när jag läser ditt brev. Det som känns hoppfullt är att du ändå hör av dig till oss och jag uppfattar det som att du inte givit upp helt och hållet. Du har sökt hjälp och träffat personer som sagt att det ”kommer att bli bättre” för att de, som du skriver, inte kan säga sanningen.
Hallå! Sanningen är inte att hela ditt liv kommer att vara svårt för alltid! Sanningen är att det faktiskt kommer att bli bättre!
Jag gissar att den/de som sagt så till dig bygger sitt uttalande på erfarenhet av att träffa personer med självmordstankar. Det är också min erfarenhet efter att ha träffat många livströtta ungdomar. Så småningom, även om det tar tid, vänder det och man kommer ut på andra sidan och hittar saker som gör att livet känns värt att leva.
Det är mycket vanligt att man i perioder av livet (och särskilt under tonåren) känner att livet är hopplöst tungt och att tankar om att dö kommer över en. En del ungdomar förstår inte riktigt varför de känner sig så ledsna eftersom de har snälla föräldrar och en bra familj. Andra lever i en tung livssituation, har oförstående föräldrar, varit utsatta för sexuella övergrepp, varit mobbade, haft dödsfall i familjen etc.
Du skriver ingenting om din bakgrund. Jag vet inte hur du har det i din familj, hur relationen till föräldrar och familj ser ut, vad du får för stöd och förståelse i hemmet eller hur du har det i skolan och med vänner.
Trots att jag vet så lite om hur du har det, kan jag tvärsäkert säga: Du klarar det inte själv!
Du har sökt hjälp tidigare och beskriver att ingenting har fungerat. Jag undrar om det finns någon person som du känner att du kan lita på och som du skulle kunna höra av dig till igen.
Annars kan du vända dig till den mottagning du haft kontakt med som BUP, Ungdomsmottagningen, husläkarmottagningen och be att få byta behandlare.
Du kan också vända dig till nätet t.ex. till Självmordslinjen som har stor erfarenhet av att hjälpa personer med självmordstankar.
På Tjejzonen kan du chatta med en storasyster. Det du också kan göra är att skriva ner en krisplan, som du kan ha i mobilen eller på papper i väskan. Där skriver du ner saker som du vet kan få dig att må bättre när de plågsamma tankarna kommer.
Det kan handla om aktiviteter, som du gillar att göra t.ex. att lyssna på musik, gå ut och gå, ringa någon. Det kan också vara fina bilder, ett foto på någon du tycker om, en dikt som ger dig tröst. En krisplan kan man också skriva tillsammans med en behandlare. Jag lägger till information och frågor som andra skickat in.
Slutligen, ge inte upp! Sök hjälp - du har massor att vinna!
Ta väl hand om dig!