Trött och seg hela tiden
Hej! Jag är väldigt trött hela tiden och blir bara seg. Jag vill inte äta mår dåligt av att äta och ser mig själv som tjock. Vad kan de bero på?

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag skull behöva veta mycket mer om dig och ditt liv innan jag kan svara på hur det kommer sig att du känner dig så trött och seg hela tiden. Jag skulle behöva veta hur du har det i skolan, hemma med dina föräldrar och med kompisar. Jag skulle också behöva veta hur du sover på nätterna och om du är utomhus och rör på dig varje dag. En del blir trötta, sega och lite ledsna när hösten kommer, då brukar det vara extra viktigt att få frisk luft och motion.
Att man känner sig trött och seg kan bero på många olika saker, det kan vara något med kroppen, men det kan också handla om själen, det som känns inuti, om du förstår hur jag menar.
Det låter som att du skulle behöva berätta för dina föräldrar om att du inte mår riktigt bra, så att ni först och främst kan gå till en vårdcentral och kolla upp att kroppen funkar som den ska. Då kan du samtidigt också ta upp  att du upplever dig som tjock och mår dåligt av att äta mat.
Doktorn på vårdcentralen kan hjälpa dig och din förälder vidare till något ställe om det behövs, men börja med kroppen.
Hoppas du mår bättre snart och var inte rädd att berätta för någon vuxen att du inte mår bra.
Lycka till!