Från superglad till jätteirriterad
Hej. Under det senaste två åren har jag märkt en del skiftningar i mitt humör och sättet jag ser på mig själv samt andra. Jag har mycket humörsvängningar och kan gå från superglad till jätte irriterad/nere pågrund av en liten sak som jag för ett tag sedan inte ens skulle ha reagerat alls på(som att jag t ex inte hittar mina nycklar). På en dag kan jag gå från att inte känna någon ångest eller oro till att jag har självmordstankar och vill göra illa mig själv.
Jag litar inte heller på mina vänner eller familj, och tror väldigt ofta att de inte alls bryr sig om mig och att de kommer lämna mig. Jag delar alltså inte alls med mig om hur jag känner eller mår för att jag inte litar på dem. Det skiftar även lätt från att jag hatar mina vänner och inte vill ha kontakt med dem, till att jag älskar dem och vill träffa dem konstant. Detta har påverkat mina relationer med mina vänner och har lett till att min relation med vissa vänner och andra har tagit slut för att de tycker att jag är för krävande och att jag inte kan bestämma för om jag tycker om dem eller inte.
Har googlat runt och de flesta källorna pekar på att det bara är hormoner eller att jag bara har en känslig personlighet. Jag kan dock inte hjälpa att känna som att det är något fel på mig. Vad kan detta bero på?
NS

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du berättar om dig själv att du sedan två år tillbaka har mycket humörsvängningar. Du säger inte hur du har det för övrigt i din vardag; hemma, med din familj, i skolan, med dina vänner. Du beskriver inte heller hur ditt liv såg ut tidigare.
Därför är det svårt för mig att bilda mig en uppfattning om vad dina svårigheter kan bero på, men jag tycker de verkar stora och framför allt att du lider mycket.
Dina problem kan handla om hormoner, känslig personlighet eller något helt annat. Jag vill inte spekulera kring olika diagnoser. Du själv känner att det är något fel på dig och det tycker jag du ska ta på allvar.
Vänd dig till ungdomsmottagningen. Där finns behandlare med stor erfarenhet av att möta ungdomar med såna problem som du beskriver. Du kan även hitta dem på nätet: UMO.
Vissa vårdcentraler har anställt psykologer som kan hjälpa till med psykiska problem. Jag lägger till några frågor som andra ungdomar skrivit om liknande problem.
Hoppas du får snabb och rätt hjälp och Lycka till!