Väldigt grova aggressionsproblem
Hej, jag är 15 år gammal och har väldigt grova aggretionsproblem och ett extremt hat emot min mamma. Får höra hela tiden att ”åh du måste älska din mamma för det var hon som tog dig till denna värld” men jag kan bara inte. Det händer faktiskt att jag älskar min mamma men efter någon dag bara så gör hon mig så arg så jag kommer knappt ihåg vad jag säger. Mina aggretioner går inte bara ut på min mamma, den går också ut väldigt lätt på folk som gör minsta fel. Jag har sagt själv till mamma att jag vill fixa dethär och vill gå någon sorts av utredning som tex adhd (då jag har koncentrationsproblem också) men hon vägrar. Hon har aldrig velat fixa mina aggretioner så jag har alltid försökt själv på olika sätt men det är omöjligt. Mina aggretioner startade från en tidig ålder när man pappa dog och det blev bättre efter några år av konstant bråkandes i skolan osv. Men det bra perioden försvann snabbt. Jag vet inte vad jag ska göra längre....
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du vill fixa dina problem själv med eller utan din mammas bifall. Det försvårar dock att hon inte vill medverka och det låter lite ovanligt. Hon verkar vara den som i första hand drabbas av din stora vrede och det skulle väl bli lättare även för henne om du inte blev så arg som du beskriver?
Det kan vara skrämmande med starka känslor och speciellt om de leder till aggressiva handlingar. Är det så för dig? Är det mest med ord du blir arg eller slåss du fortfarande?
Men även om du inte slåss längre så kan det ändå vara väldigt obehagligt om du känner att din ilska inte riktigt är befogad, att du blir överdrivet mycket arg och det hindrar dig från att hantera situationen som du befinner dig i. Känslorna liksom blockerar alla alternativ och efteråt kanske du ångrar dig och tycker att du uppträdde omoget eller liknade.
Du berättar att det varit så här ända sen din pappa dog för länge sen. Så du har verkligen kämpat länge med detta. Och du har kämpat ensam - försökt klara det själv.
Det låter som en bra idé att söka hjälp, eventuellt utreda.
Problemet för dig nu är att mamma vägrar. Förstår du varför? Just att hon vägrar verkar väcka din vrede, ditt hat.
Det låter som ni fastnar där och du vet inte hur du ska kunna lösa detta själv. Så småningom skulle ni säkert ha hjälp av att prata tillsammans om varför det blir så svårt mellan er. Men det får kanske bli nästa steg.
Du kan troligen inte (ännu) behandlas på BUP utan din mammas medgivande, men på många mottagningar har du rätt komma vid ett tillfälle. Det kan vara värt att ringa den mottagning du tillhör och prata med dem om ditt problem
Om du tar upp dina problem med skolkuratorn så kanske hen kan hjälpa dig också med att motivera din mamma att ta kontakt med BUP.
Du kan även själv ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor och få hjälp. De brukar vara vana med att hjälpa killar med aggressionsproblem. Det är inte så ovanligt.
Slutligen kan du ringa anonymt till Socialtjänsten där du bor och höra med dem om de skulle kunna hjälpa dig. Ibland har de särskilda grupper för killar/män som har aggressionsproblem. Du kan få mer information om Socialtjänsten på KollPåSoc.