Hur vet man om man är deprimerad?
Hej jag undrade hur vet man om man är deprimerad? Tänker på att ta självmord ibland är det någonting som har med depression att göra? Om man har gjort ett par testet på internet som det står att man är deprimerad, betyder det att man är det? Ska man komma och besöka er och sånt?
Melina D

BUP svarar:
Hej Melina och tack för att du skriver till oss.
Det är inte alltid så lätt att veta om man är deprimerad. Människor är ju olika, så symtomen kan också se lite lite olika ut beroende på vem man är och hur man lever, i vilken miljö och så vidare. Det är inte heller ovanligt att man som människa känner sig nere och ledsen emellanåt, det är lite så det är i livet. Ibland är allting bra, ibland känns det bara pest. Men oftast går det över. Det är när den där ledsenheten inte går över som det är bra att söka hjälp, tycker jag. Och det är alltid bra att prata med någon när man är ledsen.
Många som blir nedstämda eller deppiga märker att de blir väldigt trötta och vill bara sova, helst dygnet runt. Många upplever att de inte tycker något är roligt längre, till och med det som normalt sett brukar vara toppen känns bara "blä". En del tappar aptiten, det vill säga känner ingen matlust alls. Andra äter för att trösta sig (tröstäta). Det är också vanligt att man tänker mycket negativa tankar om sig själv, sitt liv och framtid. Man brukar då säga att någon  "förlorar hoppet".
En del är så deppiga och känner att livet är så hopplöst att de funderar på om det ens är värt att leva, man kanske börjar tänka på att skada sig själv, eller till och med ta sitt liv. Då är det viktigt att man larmar någon. För i de där svåra stunderna är man inte riktigt sig själv och de mörka tankarna och känslorna tar över. Då ska man inte vara ensam, utan söka hjälp. Och det finns hjälp, det kan du vara säker på. Så tveka aldrig att berätta om det är kris.
Att göra tester på nätet är ingenting som vi på BUP brukar rekommendera eftersom man behöver veta mycket mer än vad frågorna på formuläret ger information om . Man behöver också träffas i verkliga livet och prata ganska länge med någon för att verkligen vara säker på att det är just depression.
Man kan komma till oss på BUP om man tror att man har depression, men det går också bra att gå till en vårdcentral.
Vet dina föräldrar om att du inte mår bra? Det är viktigt att någon vuxen får veta det annars, så att du kan få hjälp och stöd så att livet känns bra igen.
Jag tycker du ska be din mamma eller pappa att ringa till BUP, eller till Vårdcentralen där ni bor.
Jag önskar dig varmt lycka till och hoppas du mår bättre snart.