Tror jag har en depression
hej!
allt började för ungefär ett år sedan. jag och min pappa bråkade ofta och har nästan ingen relation längre. jag har alltid varit både större och längre än alla andra. men när jag gick i fyran började kommentarerna om hur jag ser ut, och dem fortsatte femman också men inte lika ofta. jag har ofta ångest (varje dag faktiskt). jag har också ett självskadebeteende. jag har aldrig haft många vänner. men i nu har jag inga vänner alls längre.
jag har alltid haft lätt i skolan, men i början av femman så blev det bara svårare och svårare. jag har tappat koncentrationen helt nu. jag har jättesvårt att läsa och skriva.
jag tror att jag har en depression, jag har gjort alla tester jag kan hitta och alla tyder på att jag har en svår depression. vad ska jag göra för att får reda på det och få hjälp?
jag orkar inte leva längre, jag har försökt ta livet av mig genom att överdosa på alvedon och ipren men det funkade inte.
jag är nedstämd och blir lätt irriterad. jag tycker inte saker som jag gillade är kul längre. min aptit har ökat jättemycket. jag sover dåligt och vaknar flera gånger varje natt, även om jag tar medicin för att sova bättre.jag har ingen energi alls längre. jag har så svårt att göra det enklaste vardagssysslorna. jag känner mig värdelös och att jag orsaken till andras bekymmer. jag har så svårt att koncentrera mig, tänka och ta enkla beslut. jag tänker ofta på döden.
vill tillägga att jag går hos BUP men det hjälper inte så mycket.
tacksam för svar.
tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver flera svårigheter som gör ditt liv tungt och du har svårt att se någon lösning. Du/ni har kontakt med BUP men det har inte varit till så mycket hjälp - iallafall inte ännu.
Dina svårigheter hör ihop med varandra på något sätt. Det kanske du också ser själv.
Du har nästan ingen relation med din pappa längre och du har inga vänner. Du är alldeles för ensam. Detta gör att man blir nedstämd och får tankar på att man inte har något värde. Och när man är nedstämd och har ångest är det ofta svårt att sova.
Tror du att din och din pappas relation kan bli bättre med hjälp från någon?
Eller så kan det vara bra för dig att få möjlighet att prata med någon om dina känslor och tankar om vad som varit.
Du skulle också ha hjälp av att förstå mer om vad som händer i relationen till jämnåriga och varför det blivit så att du är ensam nu. När man inte förstår är det lätt att tänka att man inte har något värde och att ingen gillar en, fastän det inte behöver vara så.
Att du har jättesvårt att läsa, skriva och koncentrera dig, är också något som är bra att förstå mer om. Man kan lätt känna sig dum när man har svårt att läsa och skriva men så behöver det inte alls vara. Det finns många ungdomar som har läs- och skrivsvårigheter och det är något man kan få hjälp med.
Ni har kontakt med BUP men det har inte varit till så stor hjälp. Varför är det så?
Ofta kan det ta litet tid att förstå vad som är grunden till svårigheterna och vad som behöver göras. Och själv vill man ju gärna att saker ska lösa sig snabbt, alldeles särskilt när man mår dåligt.
Mitt råd är att du och din mamma försöker så uppriktigt som möjligt tala om för den ni träffar på BUP, om hur ni tänker och känner kring kontakten hittills.
Då har du/ ni möjlighet att få bättre svar på era frågor. Svar som gäller just dig, jämfört med vad som riktigt är möjligt i vår frågelåda.
Det kan bli mycket bättre än det känns nu.