För mycket ansvar
Hej jag är en 13 årig tjej som heter Felicia. För tillfället har mamma gnällt om att hon har ont i naveln och att magen har blivit så ”spänd” och när jag känner på den är den hårdare än vanligtvis.
Hon har nämt om att hon är med barn och sen inte, men hur är det möjligt att hon är det om hon inte ens har haft samlag med min bonuspappa och hon går ju då och då till läkaren för privata besvär, jag har levt sålänge jag har minnas med  att hon har alltid ont någonstans och när jag fick veta av henne att hon var gravid blev jag ju bara arg för att jag vill inte ha ett skrikande spädbarn hemma som bajsar ner allt och förstör min sömn och studier, delvis säger hon också att jag kommer få ett rum (jag har inte ett rum i nuläget) för att hon kommer få barnbidrag men hon har ju inte tänkt så långt med hur det ska bli om några år och kostnaderna och hur det ska bli nu för att vi har redan problem med ekonomin, vad ska jag göra jag har jätte stor ångest att hon ska få ett till barn och jag orkar inte med en till syster för att hon är redan jätte jobbig och jag kommer ju må ytters dåligt av ett till hinder.
Felicia

BUP svarar:
Hej!
Utifrån ditt brev verkar det som att din mamma vänder sig till dig för stöd i frågor där hon egentligen skulle vända sig till en vuxen. T ex om att hon har ont i naveln eller om att hon haft eller inte haft samlag med din bonuspappa.
Kanske är det också så att din mamma väntar sig mer stöd och ansvarstagande från dig när det gäller dina småsyskon än vad som är rimligt. Då är din ångest över ett nytt syskon verkligen förståeligt. Du förväntas ta för mycket ansvar - mer än du orkar.
Finns någon annan vuxen du kan tala med om detta? Kan din pappa ge dig stöd? Eller din bonuspappa?
Det är också bra att tala med någon utomstående. Då kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller till skolkuratorn.