Rädd för att vara en instabil person
Hej!
jag har läst mycket om EIPS (  Emotionellt instabilt personlighetssyndrom,)  senaste tiden och jag är säker på att jag har det då jag kan relatera och känner/tänker på de saker symtomerna ofta tar upp.
Jag har länge mått dåligt, har skadat mkg sjölv och tänkt på att ta livet av mig, och hotat med det. Jag är rädd att jag har Eips vilket egentligen inte skulle förvåna mig. Men Jah vet inte vad jag ska göra om Jah nu har det. Ska jag söka hjälp? För att se om Jah verkligen har det? Eller övertänke Jah bara?
är inte så bra på att prata om hur ja mpr med andra männisnor villet inte är en så nra sak kanske om ja nu har det ://
Mvh
Kristiy

BUP svarar:
Hej!
Det är klokt av dig att du skriver till oss och ställer dina frågor. På det sättet kan vi klargöra några saker som verkar vara lite huller om buller i ditt huvud. Inte undra på - så blir det ofta när man börjar söka förklaringar till sina problem på nätet och tror att man hittar förklaringar ifall man kan kategorisera sig i den ena eller andra diagnosen.
Men vet du, man ska tänka i omvänd ordning.
Låt oss börja så här: vad är det konkret som inte känns bra, som känns direkt dåligt för dig? Som inte fungerar? Som får dig att må så dåligt att du tänker på och hotar med självmord? Som får dig att skada dig själv? Alltså konkret.
Hur är det i din familj? Hur är relationen med mamma och pappa? Hur mycket stöd, förståelse, kärlek, värme, trygghet hittar du i hemmet, det vill säga: hur är atmosfären hemma?
Hur mycket vet de vuxna i din familj om dina problem? Vet de att du har självskadebeteende? Kan du räkna med stöd och hjälp av dem? Hur är det i skolan, med kompisarna, etc.
Det är många frågor som man behöver undersöka och få svar på. Det är många problem som man kan också ska försöka lösa innan man kan komma fram till slutsatsen att det handlar om en speciell diagnos eller inte.
Samma symtom förekommer under olika diagnoser och man kan också ha en rad symtom även om man inte har någon diagnos. Därför ska man aldrig lita på "diagnoser" man själv kommer fram till utifrån testen på nätet. Jag återkommer snart till vad du ska göra istället för att söka diagnoser på nätet.
Sedan kommer vi till din fråga om du ska söka hjälp. Ja, det ska du definitivt göra. I första hand inte för att du eventuellt har en viss diagnos eller inte utan för att få hjälp med det som gör att du mår så dåligt. Du skadar dig själv och det ska du kunna sluta med på så sätt att du med hjälp av en behandlare hittar/utarbetar andra sätt att lösa problemen. Det är det som är avgörande.
Mitt första förslag är att du vänder dig till ungdomsmottagningen. De kommer att känna igen dina problem och kan ge dig god hjälp att förstå vad det är som går så fel i ditt liv och vad man kan göra åt dem.
I din ålder kan man också själv ringa till den BUP- mottagning du geografiskt tillhör (adresserna finns på vår hemsida) men det är ännu bättre om någon av dina föräldrar är med och stöttar dig i det. Man kan också få hjälp på en del vårdcentraler för psykiska problem. Ring och fråga.
Du skriver att det inte är alldeles lätt för dig att prata. Ett sätt att öva på att uttrycka sig i ord är att chatta på nätet till exempel på tjejzonen.se där man också kan få en så kallad "stora syster" att chatta med.
En annan sådan möjlighet till att öva på att formulera och beskriva dina problem och samtidigt få stöd och hjälp är tilia.se
Jag vill säga en gång till att en diagnos egentligen bara är ett namn på en grupp av symtom. Man behöver hjälp för att ta itu med sina problem så att symtomen försvinner eller i all fall minskar så mycket att de inte hindrar en att må bra.
Både självskadebeteende och självmordstankar är allvarliga tecken på att ditt liv inte alls är i ordning. Sök hjälp snarast, som jag tipsar om här ovan.