Ibland tänker jag på att skada folk
Hej! Jag har alltid varit en hyfsat glad tjej men nu när jag ibland är ensam blir jag så otroligt ledsen och tänker. Ibland tänker jag på att skada folk och det är verkligen inget jag vill. Det är då jag blir stressad över ingenting och ledsen som jag tänker ont. Min själ mår lixom inte bra. Jag tror jag behöver komma ut lite mera och få nya kompisar för nu är jag så orolig i mig själv och tänker på när jag mådde som värst det får mig att må ännu värre. Tankarna jag hade då var läskiga. När jag är ensam på dagarna har jag lixom inget att göra och då börjar mina tankar forsa. Men när jag är med andra är det som att allt är bortblåst. Jag har typ varit religiös asså jättereligös. Jag var så rädd hela tiden. Det kan inte ha varit hälsosamt och tänkte ont. Jag var så vilsen i mig själv. Idag är jag inte alls så religös lixom för jag är rädd att bli så där som jag var innan. Men nu har jag varit ensam från 8 till nu 18 och då är jag lixom orolig. Min mamma och jag har inte så bra kontakt och jag vill bara nå fram till henne. Hon är typ lite psykisk sjuk och är så rädd att jag ska bli som henne. Ibland är ja ledsen över ingenting. Hon har druckit upp min uppväxt och jag är så arg för det. Så besviken. Min pappa verkar inte alls förstå. Jag försvinner i alla tankar ibland. Jag vill bara bort från det och bli lycklig igen. Jag saknar verkligen min mamma. Det här kommer och går men speciellt när jag är ensam. Är det hormoner?
:(

BUP svarar:
Hej!
Hormoner tror jag inte det är. Det är tankar och känslor som inte alls är konstiga utifrån hur det varit i ditt liv.
Din mamma är, skriver du, psykiskt sjuk och har länge haft alkoholproblem. Det är naturligt att du är arg och besviken på henne och att du saknar hennes mammaomsorger som du fått för litet av på grund av hennes egna problem.
Din pappa förstår inte. Varför gör han inte det? Har det varit så i ert hem att känslor av ilska och besvikelse inte får finnas? Att det är dåliga känslor som man ska straffas för?
Men när man försöker tränga bort starka känslor för att de är förbjudna finns de ändå kvar inom en. Känslorna är inte dåliga utan en naturlig reaktion på en svår situation. Det är svårt att ha en mamma som är alkoholiserad och psykiskt sjuk, för då kan man inte få tillgång till henne på det sätt man behöver få. Istället kan man komma att bli mer förälder till sin egen mamma och längtan efter hennes omsorger finns kvar.
Dina känslor är naturliga men de kan förstås, som du själv skriver, också kännas skrämmande. Men kom ihåg att de bara är tankar. Tankar skadar ingen. Låt dem finnas där så länge, försök låta dem komma och gå utan att fästa så stor vikt vid dem. När man försöker ta bort tankar - eller ännu värre förbjuder dem - blir de oftast bara mer envisa.
För att lättare bli fri skulle det vara bra för dig att tala med någon om hur du haft det och om dina tankar och känslor.
Vänd dig till ungdomsmottagningen i din kommun!