Kan inte stoppa mig när jag blir arg
HEJ! jag är en tjej på 14 år och jag hatar mitt liv jag har självmords tankar jag skär och bränner mig jag har ät stöningar jag äter 1gång om dan jag har rymt 1 gång förut men blev hittad samma dag innan dom kontakta pólisen jag har lämnat avskeds brev flera gånger.  jag har blivit slagen aav min mamma sedan jag var liten jag har varit hatad eftersom jag har varit lite mörkare än i familjen jag har inte så mycket kompisar jag har typ 3 äkta o det är jag glad för! min egna mamma försökte döda mig genom o hänga mig i taket eller bara hennes händer hon är jätte elak och otrevlig o soc fattar inte det dom e helt dumma i huvudet o dom vill skicka hem mig.. jag har bott i 4 olika familjehem på 1 år.. o jag tror att jag har en diagnos eller något jag kan inte konsentrera mig när jag blir arg så ser jag svart jag kan inte stoppa mig själv och i skolan slås jag när jag blir arg o lärarna kan inte heller stoppa mig det måste vara minst 5 st. jag har snot jag har rökt på jag har drukit asså massa grejer som ingen vet om förutom mina bästa närmaste vänner  snarty tar jag livet av mig.... o det finns mycket mer...
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver ett svårt liv i ditt brev till oss. Du har blivit slagen av din mamma sedan du var liten. Och nu ser du svart när du blir arg och är svår att stoppa. Du undrar om du har en diagnos och du undrar hur soc ens kan tänka på att skicka hem dig igen.
Varför du blir så arg att du blir svår att stoppa är svårt att svara på bara utifrån ett brev. Din ilska kan vara en reaktion på hur du själv blivit behandlad av din mamma. Och det kan, tillsammans med det, också vara något som finns med dig, kanske något som också din mamma har med sig. För att säkert säga något om det behöver man göra en utredning.
Du undrar om soc är riktigt kloka som vill skicka hem dig. Det är också svårt att svara på utifrån ett brev. Soc har bedömt att du kan bo hemma. Är du rädd att du och din mamma ska bli så där ostoppbart arga på varandra igen?
Men soc kommer kanske att fortsätta arbeta med er relation så att både du och din mamma får stöd och det kan gå bättre än förut.
Fråga dem hur de tänker om du inte gjort det redan. Berätta om dina farhågor. Om det är möjligt att bo hemma utan våld brukar det vara det bästa.
Du har tre nära vänner. Det är bra. Tre nära vänner är värt mycket mer än femtio ytliga kompisar. Det säger något om dig. Att du inte bara är någon som ser svart när du blir arg, utan som också är en vän och någon man kan tycka om.
Så småningom kan du hitta andra sätt att uttrycka din ilska. Du kan hitta ord och tala om vad du känner. Då blir ilskan mer hanterlig.
Men för att hitta fram dit behöver du stöd, kanske både av soc och BUP.
Tala med soc om det.