Jag vet inte hur man lever
Hej.
Jag vet inte hur man lever. I alla fall inte hur andra lever utan att vilja dö.
Varje dag är hemsk. Det första jag tänker på när jag vaknar är att jag önskar att jag aldrig behövde vakna igen. Det mesta jag tänker på är att dö och/eller att skada mig själv.
Jag skadar mig själv ganska ofta. Varje gång tycker jag bara att det är patetiskt litet och jag önskar att jag kunde göra värre. Skära djupare, bränna mer, slå hårdare. Jag blir aldrig nöjd.
Det känns som att mina känslor är helt avstängda. En av mina vänner tog sitt liv för en månad sen. Jag kände ingenting alls, jag kunde inte ens vara ledsen.
Jag kan inte göra något. Och det säger jag för att jag faktiskt menar det. Jag vet vad jag borde göra, men jag kan inte.
Förresten, förlåt att ni måste läsa det här.

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att dina känslor är avstängda. Men jag får många känslor när jag läser ditt brev: att du är förtvivlad och ensam och inte kan hitta ut. Och jag ser också att du har ett förakt mot dig själv, att du inte duger.
Vad har hänt i ditt liv? Har det alltid varit så här svart?
Ibland stänger man av sina känslor när det gör för ont. Det kanske du gjorde när din vän tog livet av sig. Eller när man har känslor som är förbjudna, (av en själv)t.ex. hat ilska etc.
Just  nu verkar du bara kunna klandra dig själv, genom att inte vilja leva eller genom att skada dig.Finns det nån mer du vill rikta din ilska mot? Vem mer är du besviken på?
När man mår som du brukar man säga att man lider av en depression. Det är ju bara en beskrivning av hur man kan må och tänka när man är deprimerad. Det går att få hjälp men man tror inte det när man är deprimerad.
Jag tror att du kan få hjälp men du måste berätta för någon hur du har det. Mamma, pappa, en vän. Våga berätta. Det är inte ditt fel att du mår dåligt.
Försök hitta en röst inom dig som förstår dig och tycker synd om dig. Det är hemskt att ha det som du har det och det var otroligt bra och modigt att du skrev hit.
Om du inte kan prata så visa ditt brev för mamma eller pappa eller en vän!
Du kan också ringa anonymt till Bris tel. 116 111och prata med en kurator om din situation. Då kan du få mer hjälp.
Lycka till!