Klarar inte av pressen att välja
Hej, jag skulle inte säga att jag direkt "mår dåligt" längre, förr gick jag på antidepressiva och massor sånt men nu jag mår liksom okej om du förstår. Jag valde i februari detta år att flytta hem till min pappa och det funkade bra i några månader men efter ca 2-3 månader började jag tänka tillbaks på mitt gamla liv så jag söp för att bli av med känslorna. Jag snodde sprit och cigg hemifrån som jag sedan satt på en parkbänk mitt i natten och hällde i mig, men det gick över efter ett tag och jag började att må bättre men en natt så drog jag ut och träffade några kompisar och pappa fick reda på det och blev skit arg och på natten efter stod han och skrek på mig och sa att jag var värdelös sedan kastade han ut mig utan telefon eller nånting, så jag gick till min mamma mitt i natten och jag hade ingen nyckel så jag sov i en liten lekstuga på våran gård och min pappa har börjat ångrat sig och försöker få mig förlåta honom igen men jag kan verkligen inte, även fast jag vill. Men den 13 Augusti måste jag ha valt om jag vill bo hos mamma, pappa eller varannan vecka eller liknande, men även fast jag vet att jag vill bo hos min mamma så kan jag inte på grund utav min ADHD få ut dom orden utan att min pappa ska bli ledsen eller att någon ska bli sårad, samtidigt som jag är rädd över hur dom kommer reagera om jag säger hur jag vill ha det och mina föräldrar säger alltid vid minsta lilla, det beror på hur du vill göra. Men min hjärna klarar inte av sån här press, jag skulle behöva minst fram till december på mig innan jag skulle kunna säga hur jag vill ha det, men jag har redan skjutit upp datumet så mycket nu så skulle jag säga det så skulle dom bli ännu argare. Jag vet inte vad jag ska göra då jag ständigt har ångest inför hur jag ska svara och hur jag ska säga det.
Jadu

BUP svarar:
Hej!
Ja, vilken svår press för dig att säga och bestämma hur du ska bo när du samtidigt känner att det finns en massa press på dig från dina föräldrar. Hos barn är det en inbyggd mekanism att man inte vill göra saker som sårar sina föräldrar.
Samtidigt är det föräldrarnas egna problem som medför att de separerar och då också påverkar barnen i hur de ska bo, så på det viset ligger skuldbördan hos föräldrarna men det är nog inte mycket tröst att höra det för det känns nog ändå jättesvårt för dig i den här situationen.
Tror du att du skulle kunna vara hjälpt av att säga precis det till din mamma och  pappa, att du känner att det är en sån hemsk press att behöva välja att det känns för svårt att kunna säga det? Att säga eller skriva i ett sms att det för dig känns som att vad du än väljer så kommer någon av dina föräldrar bli arga och besvikna på dig?
Jag tänker att du behöver få känna nu i den här situationen att dina föräldrar kan sätta ditt bästa framför sina egna känslor, att de får ta ansvar för sina egna känslor och de  behöver övertyga dig om att det går bra för dem vad du än önskar eller väljer.
Du nämner inte bakgrunden till att du flyttade hem till din pappa tidigare, om det fanns problem hemma hos din mamma? Men det du fick gå igenom hos din pappa, att bli utkastad från sin hem-det var fel gjort av din pappa. Du ska inte någonsin behöva känna den otryggheten. Det är din pappas ansvar att reparera det, du behöver inte känna att det är något som måste kunna förlåta.
Har du någon bra person att prata med utanför familjen? Jag tror du skulle behöva få stöd i den här situationen. Du nämner att du tidigare mått sämre och haft antidepressiv medicin. Har du kontakt med den mottagningen fortfarande som du fick behandling av? I så fall kanske du kan få komma tillbaka några gånger för att följa upp hur du mår nu.
Om du vill kan du annars vända dig till en ungdomsmottagning eller ringa anonymt till en kurator på BRIS för att kunna få prata fritt om hur du känner och få möjlighet till mer rådgivning.
Var rädd om dig!