Vill mamma inte ha mig längre?
hej
jag är 14 år och har ett självskadebeteende och har haft det i snart 3 år.
min mamma har märkt det först en gång och då tog hon kontakt med bup så går där men det hjälper inte alls.Och alla tror att jag har slutat med att skada mig men det är helt fel.Asså vill berätta att jag fortsätter fortfarande men kan inte.För att min mamma säger att hon kommer ta kontakt med socialen om jag fortfarande skadar mig, och att hon tillslut inte orkar med mig för alla mina problem.Och det betyder att hon inte kommer vilja ha mig som barn längre.
och det vill jag värkligen inte ska hända.
Så min fråga: Vad ska jag göra?
Har ingen att prata om detta med bara med en vän men det hjälper inte alls.
a

BUP svarar:
Hej,
Det är modigt av dig att skriva till oss om något så svårt. Att vara rädd att bli övergiven av sin förälder är nog det värsta ett barn eller ungdom kan oroa sig för.
Som jag förstår har din mamma reagerat starkt på din självskada och genast sökt professionell hjälp för det. Det ger mig intryck av att du är viktig för henne. Hon säger också att hon inte orkar med dig för alla problem. Det verkar innebära att hon känner sig hjälplös med hur situationen ser ut. Utifrån många samtal jag haft med föräldrar så vet jag att oron för sitt barn lätt kan leda till desperata uttalanden som låter skrämmande. Bakom starka uttalanden ligger alltid starka känslor och de flesta föräldrar älskar sina barn, vill dem väl och vill kunna vara till hjälp. När en förälder känner sig maktlös blir hen förtvivlad och gör/säger överilade saker. Det är inte omöjligt att din mamma inte vill ha dig längre men det är väldigt osannolikt.
Du skriver om ”alla mina problem” så kanske finns det mer än självskada som är bekymmersamt. Jag skulle gissa att din mamma förstår att du fortfarande har problem eftersom du går kvar hos BUP. Om mina aningar stämmer så tänker jag att din mamma, precis som många andra föräldrar, behöver mer stöd för sin egen oro och hur hon kan hantera den.
Det är jättebra att du har en BUP-kontakt. Men eftersom din behandlare inte vet att du fortsätter skada dig så kan hen inte hjälpa dig med det. Det verkar som att det stora hindret för att gå vidare i behandlingen handlar om att hur du tror att mamma skulle reagera. Tala med behandlaren om det! Behandlaren är professionell och vet att det kan vara så för många. Du kan få hjälp av behandlaren att berätta genom att till exempel bjuda in mamma till ett gemensamt samtal. Du har skrivit ett så fint och uttrycksfullt brev som jag tror vara viktigt att läsa för din mamma. Tala med din behandlare om det också!
Vad som än händer så kommer du och din mamma alltid att vara viktiga för varandra. Använd därför din behandlare som hjälp att komma igenom det svåra som du står inför nu. Varmt lycka till!