Förstår mig inte på er
Hej. Asså jag orkar inte med att mås som jag gör. Man kan säga att jag har inre demoner som gör så att jag vill dö. Jag har haft kontakt med BUP men såklart så tar ni inte in mej för jag har för lite problem:/ men när jag gjorde ett depression test så hade jag 35/37 poäng. Förstår mej inte på er... men jag skulle verkligen behöva hjälp med detta. För jag orkar inte leva mer såhär som jag gör just nu... hoppas ni ser detta!
förresten är 16 år gammal.

BUP svarar:
Hej!
Det är väldigt väldigt frustrerande att må så hemskt dåligt som du skriver att du gör och ändå bli avvisad av den vårdgivare vars uppgift är hjälpa. Jag kan naturligtvis inte bedöma varför du fick det svar du fick på BUP och om de har haft några andra förslag på var du kan få vård istället för ditt dåliga psykiska tillstånd.
För det råder ingen som helst tvekan om att du behöver hjälp. Ingen ungdom ska kämpa ensam med sina demoner och känna att man inte orkar. BUP är en av möjligheterna att söka en sådan hjälp hos men det finns även andra möjligheter.
Jag vill också säga att olika testen på nätet är aldrig pålitliga diagnostiska metoder men det är klart att de ger en fingervisning om måendet.  Du får alltså inte ge upp nu utan du ska fortsätta söka vård tills du hamnar rätt.
I första hand vill jag rekommendera att du omgående tar kontakt med ungdomsmottagningen. Jag vet inte om du vet att där kan man få professionell hjälp även för nedstämdhet, ångest, oro och liknande svårigheter som ungdomarna tyvärr inte sällan brottas med.
Du kan också på egen hand ringa till vårdcentralen och fråga om de har öppnat mottagning för psykiska problem som många vårdcentraler har numera gjort.
Det finns också hjälp och stöd på nätet. Till ex på bris.se kan man chatta eller tala på telefon (116 111) med en kurator. Det ersätter naturligtvis inte en vård som du kan behöva men de kan stötta dig med råd och vägledning. Ibland kan det vara viktigt att bara få direkt chatta med någon utomstående som förstår, till ex på tilia.se/få stöd eller på killfrågor.se.
Än en gång menar jag inte med mina förslag att chattkontakt kan ersätta vård som du kan behöva. Dessa förslag på nätet gav jag enbart föra att du ska orka att gå vidare på vägen till professionelle hjälp att kunna ta itu med dina "demoner".
Allt jag har nämnt kan du göra helt på egen hand. Men jag undrar vad dina föräldrar vet om ditt mående? Kan du tala med dem? Ser de dig? Är de beredda att stötta dig? I så fall kan de också stå bakom dig om du ändå vill återgå till BUP och framföra er kritik hos enhetschefen.
Det är jättebra att du har skrivit ditt mejl till oss. Det visar att du har en beslutsamhet att få rätt vård och bli av med ditt lidande. Hoppas mina råd på ett eller annat sätt hjälper dig på vägen.