Ingen gillar mig för den jag är
Hej!
ibland mår jag så otroligt dåligt utan att veta varför. ibland känner jag mig som den mest ensamma personen på jorden, som att ingen gillar mig för den jag är, får bara höra massa komentater om mitt utseende o aldrig nått bra om mitt utseende. Min bästa kompis tycker bara jag är jobbig när jag mår dåligt o när jag säger att jag vill dö osv. jag har skadat mig själv till o från i 1,5 år. jag hatar mig själv o vill bara försvinna. känns inte som att nån förstår. hatar min kropp o allt jag gör fel. känns som jag bara förstör o är en börda för alla andra. o allt har bara blivit värre, dom senaste dagarna har det känts så lätt att skära upp armarna eller lägga sig på vägen o bara vänta på att dö. orkar verkligen inte med det här längre. allt i livet känns så hopplöst. äter knappt längre, har inte varit hungrig på flera veckor o vill bara spy när jag äter nått. jag vill så gärna må bra men jag tror jag är deprimerad. känns som jag kommer förlora min bästa vän om jag fortsätter må såhär dåligt o då har jag ingen anledning att leva längre. hur ska jag göra får att må bättre? jag ska börja gå hos en kurator när skolan börjar men vad kan jag göra själv? liksom små knep som underlättar vardagen?
M

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Oj, vad bedrövligt det är med denna kroppsfixering! Att man inte får se ut som man gör! Du har rätt till din kropp och ingen ska lägga sig i hur du ser ut! Du är ingen börda för din omgivning. Det är din omgivning som blivit en börda för dig genom alla kommentarer. Den har fått dig att hata dig själv och tryckt ditt självförtroende ner i botten. Tyvärr är det väldigt vanligt att man i din situation lägger skuld på sig själv. Det är många ungdomar som får ångest och börjar skada sig och eller slutar äta.
Något väldigt bra är att det har kommit en motreaktion på kroppsfixering, nämligen kroppsaktivism. Det är personer som lägger ut bilder/ filmer på sociala medier och visar upp sina kroppar på sina egna villkor. De vill visa andra kroppstyper än den smala som passar in i normen. Det handlar om att ta makten över sin egen kropp, att acceptera kroppen som den är och att vara stöd för andra att acceptera sina kroppar.
Du skriver inget om kontakten med dina föräldrar eller andra vuxna. Det är viktigt att man har stöd i vuxenvärlden när man har det så jobbigt som du har det! Det är fint att du har en bästa kompis som förstår dig. Kanske tycker hen inte att du är jobbig utan att du har det väldigt jobbigt och lider med dig? Men det kan bli ett för stort ansvar för din vän om hen är ensam om att veta hur du mår.
Det är utmärkt att du ska få komma till skolkuratorn, när skolan börjar, men jag tycker det du beskriver är så allvarligt och att det är för lång tid att vänta. Kanske kan du få stöd av dina föräldrar att kontakta BUP eller kan du kontakta ungdomsmottagningen? Det finns även stöd på nätet om du vill pröva det t.ex.Shedo.
Jag skickar med vad andra frågat och information om självskadebeteende och ätstörningar.
Du frågar efter små knep som underlättar vardagen och får dig att tänka på annat. Det brukar vara bra att göra något som man tycker om att göra exempelvis lyssna på musik, se en film, göra något kul tillsammans med din vän… På Shedo's hemsida finns en färdighetslista kan du få mer tips.
Du kommer att få hjälp att slippa känna dig som du gör just nu och att slippa känna dig så ensam! Våga stå upp för dig själv och var stolt över din kropp!