Pappa slår mig
hej, Min pappa har ett väldigt aggressivt beteenden och har haft ända sen jag var liten. Han har slagit, hotat och dragit i mej. För ett år sen lede det till en deprition för mej jag skar mej nästan varje dag för det var ända sättet för mej att må bra. Men min deprionen tog slut i februari nu skär jag mej bara ibland när jag mår riktigt dåligt(det är svårt att sluta när man börjat skära sej). Min pappa har dock betet sej väldigt bra ett tag men nu har han börjat bete sej skit igen och börjat skada mej igen ikväll drog han av delar av mitt hår och tryckte in sina fingrar i min nacke medans han slängde in mej i mitt rum. Jag hatar verkligen honom, har sagt de till min mamma men hon säger bara men tänk på hur du är(har agrestiions problem med). Men jag orkar inte med han mer är nästan rädd för han och vill fan va trygg i mitt hus):
c

BUP svarar:
Hej C!
Det är mycket mycket illa det du skriver, så ska verkligen ingen ha det! Vad du än har gjort så ska ingen få slå eller hota dig. Även om din pappa blir arg för att du gjort något som inte var ok så får han absolut inte slå dig eller skrämma dig med flit. Alla får ha sina känslor, alltså känna som man gör, även om de är aggressiva. Men man måste ta hand om dem på ett bra sätt, inte ta till våld. Skälla, tiga, sura eller liknande är ok, eller be någon annan om hjälp att uttrycka ilskan.
Bra att du vänt dig till din mamma, dessvärre har hon inte förstått, eller orkat/vågat göra något för att få stopp på det. Finns det någon annan vuxen som du litar på? Jag tänker på någon släkting, granne eller kompisförälder. Eller när skolan börjar igen skolkuratorn eller någon annan som du har bra kontakt med i skolan. Jag återkommer till detta i slutet av mitt brev.
Jag läser mellan raderna att din mamma tycker du har problem med din egen aggressivitet. Du verkar medveten om att det är på det sättet, och kan kanske känna igen dig i känslorna hos din pappa? Det gör det hela mer problematiskt, kanske upplever din mamma att du och din pappa triggar varandra? Jag kan ha fel, men det är inte ovanligt att det är så.
Din pappas aggressivitet avtog ett tag, men återkom sedan. Förmodligen låg något bakom detta men det är svårt att veta. Ibland kan det handla om konflikter på jobbet, ekonomiska problem, missbruk, arbetslöshet eller annat som kan drabba vuxna.
På din beskrivning låter det som att din depression och självskada fungerar som en spegel av din pappas beteende. Starkt av dig att trots svårigheterna minska självskadandet! Men det är tydligt att du behöver hjälp utifrån, både för att slippa vara rädd och för att hitta andra sätt att uttrycka hur dåligt du mår.
Du ska definitivt inte ha det så här och du har absolut rätt att känna dig trygg i ditt hem. Både du och hela familjen behöver professionell hjälp så snart som möjligt. Om din mamma inte kan avbryta detta på ett sätt som ger dig trygghet så behöver ni hjälp från någon annan. Tidigare skrev jag om hjälp från andra vuxna och om inte annat så har skolan ett juridiskt ansvar att kontakta socialtjänsten för att få stopp på detta. De på soc arbetar i första hand med sociala problem, men hjälper dig också vidare för hjälp från BUP eller vårdcentralens psykolog.
Om du blir rädd för hur din pappa skulle reagera på det så säg till den vuxne som du vänt dig till att du är rädd, be om hjälp att möta din pappa eller att tillfälligt bo någon annanstans. Har du sett sajten Shedo? Den handlar bland annat om självskadebeteende och sätt att hantera det, kolla.
Vänta inte med att berätta! Önskar dig allt gott på vägen!