Jag vågar inte söka hjälp
Jag vet inte var jag ska ta vägen! Allt blir bara värre och värre, men jag vågar inte söka hjälp. Jag har inte lyckats dölja allt, som mina ångestattacker eller annat, men mitt  självskadebeteende har mina föräldrar inte fått någon nys om. Jag vill inte heller att de ska få veta eftersom det bara kommer att oroa dem. Jag undrar om jag endå kan söka hjälp hos bup utan att ni drar in mina föräldrar? Måste de få veta något?
etttvåtre

BUP svarar:
Hej, tack för ditt brev!
Du beskriver väldigt allvarliga problem och du behöver professionell hjälp att komma tillrätta med dem. Tyvärr är det väldigt vanligt att personer med självskadebeteende skäms, vågar inte söka hjälp och vågar inte berätta för sin omgivning. Andra psykiska problem som t.ex. depression kan vi prat mer öppet om numera, men självskadebeteende är fortfarande tabubelagt. Jag önskar att det inte vore så och att man kunde prata öppet om såna svårigheter i skolan och hemma. Du har ju inte själv valt att skada dig själv och har ingen anledning att skämmas!
Dina föräldrar vet att du har ångestattacker och annat. Steget kanske ändå inte är så långt att berätta för dem om ditt självskadebeteende också? Föräldrar brukar vilja sina barns bästa och brukar vilja hjälpa dem med problem. De är möjligt att de blir oroade, men det ingår i föräldrarollen att då och då oroa sig över barnen. Det kan bli jättejobbigt för föräldrar att få veta i efterhand att ens barn mått dåligt och att man inte haft en chans att hjälpa till. Jag vet inte hur din relation är med dina föräldrar, men i första hand råder jag dig att prata med dem och få hjälp av dem att kontakta BUP. Det bästa är om föräldrar/vårdnadshavare deltar i samtal på BUP.
Så till din fråga om du kan söka hjälp på BUP utan att dina föräldrar får veta om det. Ja, man har möjlighet som tonåring att ta kontakt med BUP och få komma på åtminstone att första besök. Om man sedan ska ha fortsatt kontakt avgör vi från fall till fall om det är möjligt att föräldrarna inte får veta.
Du kan testa att gå in på nätet för att få stöd t.ex.Shedo ger stöd till personer som lider av ätstörningar eller självskadebeteende. De har ett diskussionsforum, en jourmail och en jourtelefon.
Jag skickar med vad andra frågat och information om självskadebeteende och om föräldrar får veta.
Jag är övertygad om att saker och ting kommer att bli bättre! Lycka till och ta väl hand om dig!