Våldtagen och självmordsbenägen
Hej!
jag är en tjej på 17 år snart 18 om några månader. Jag har varit självmordsbenägen i ca 3 årstid nu och har fortfarande tankar på att begå självmord. Jag känner ett behov av att kanske läggas in då jag försökt många gånger att ta livet av mig. Jag har lindrad depression, självskadebeteende och ätstörningar. Jag blev våldtagen av mitt ex för nån månad sedan och alla vuxna i min närhet säger t ex ”Lägg det bakom dig”. Jag har polisanmält d men polisen har lagt ned förundersökningen. Mitt ex går i min klass o jag orkar inte leva mer. Vill bara dö. Jag är för feg för att kontakta Bupakuten och jag vill inte berätta för mina föräldrar för vågar inte. Vi har socialen inkopplad pga relationsproblem i familjen.
snälla hjälp mig
vill bara dö!!
Dör snart, hejdå

BUP svarar:
Hej!
Du tycker säkert att det är lätt för mig att skiva det jag verkligen vill: nej, du ska inte dö, du ska leva och komma till rätta med dina komplexa problem. För att jag vet att det är möjligt och du har rätt till att få all hjälp du behöver för att nå dit.
Men jag förnekar inte att det är verkligen inte lätt, att de är definitivt svårt. Ändå är de jättebra att du skriver till oss och därmed ger du mig möjlighet att uppmuntra dig och försöka ingjuta dig hopp och energi så att du orkar kämpa vidare.
Faktum är att du har en del av de svåraste problem - depression, ätstörning, självskadebeteende och självmordstankar som man måste ta hjälp för på BUP om man är under 18 år.  Därtill kommer att du har blivit våldtagen, plus att du har konflikter i familjen som diskuteras på socialtjänsten. Det är i all fall bra.
Men nu fortsätter jag med våldtäkten. Så typisk reaktion av din omgivning, "lägg det bakom dig". Det är i sig bra att du kunde berätta om det som hänt för några i din omgivning.  Men deras svar är otillräckligt. Våldtäkt är en av de hemskaste övergreppen (trauma) man kan vara utsatt för. Och det sant att man måste kunna lägga det bakom sig och fortsätta att leva ett vanligt liv men det förutsätter att man fått möjlighet att bearbeta sitt trauma.
Nu måste du samla mod och söka hjälp. Det kan du göra på ungdomsmottagningen utan dina föräldrarnas vetskap. Men jag kan även tänka mig att du begär ett enskilt samtal på socialtjänsten där du redan har en kontakt och tar upp händelsen där för vidare vägledning.
Du kan självklart söka hjälp på BUP, helst på den ordinarie mottagningen, för alla dina olika problem. Akut ska du söka om dina självmordsimpulser känns mycket starka men i så fall ska du definitiv göra det! Man kan knappast klara depression, ätstörning och självskadebeteende bara av egna krafter. I din ålder är det fullt möjligt att kontakta BUP på egen hand och be att dina föräldrar inte kopplas in direkt utan bara efter en ingående diskussion med dig.
Om mina råd inte räcker kan du på nätet få mer stöd till ex på tilia.se/få-stöd, på bris.se eller på tjejzonen.se. Låt inte dina självmordstankar bli ännu starkare, kontakta istället självmordslinjen. Men allra bäst är att söka vård som jag beskrivit ovan.
Hoppas att du samlar mod och följer något/några av mina råd. Du kommer att se att det blir värt det!