Nedstämd – vad gör jag?
Hej!
Hade i maj och juni problem med nedstämdhet, trötthet och helt olust på livet. Började sen ta järntabletter och det blev mycket bättre. Men nu har det kommit tillbaka igen. Orkar inte göra grejer, sover typ hela dagarna. Har även ibland så mycket ångest att jag inte vägar lämna rummet på hela dagen. Nästan alla sociala situationer är väldigt krävande och lämnar mig väldigt trött. Orkar inte med detta mer. Finns det något jag kan göra åt Det?
Trött tonåring

BUP svarar:
Hej Trött tonåring,!
Tack för ditt brev! Det är kort men räcker bra för att förstå vad du frågar efter.
Jag tänker att ofta har nedstämdhet och annat dåligt mående både fysiska och psykiska orsaker. De olika faktorerna påverkar varandra både positivt och negativt. Du verkar ha fått en god reaktion på järntabletterna, men det räcker kanske inte och i så fall behöver du annat också.
Du skriver om hur ångestfullt det blir, speciellt med sociala situationer, och att du drar dig undan. Jag undrar om detta är nytt för dig eller om du har känt av det tidigare? Det kan vara en ledtråd för hur du ska gå vidare.
Om du känner igen svårigheterna sedan tidigare så ska du nog fokusera på just det. Då menar jag att du kan behöva tala med någon professionell om vad som ligger bakom din ångest.
Om det är nytt – har det hänt något som kan ha utlöst att du mår dåligt och undviker socialt liv? Om det är så, kan det ligga någon konflikt bakom eller annat relationsproblem? Om det finns någon konkret händelse eller situation som är svårhanterlig så brukar det finnas något att göra åt detta.
Tyvärr blir mitt svar såhär svävande. Men det låter som du skulle ha hjälp av att prata med någon professionell, förslagsvis vårdcentralen. Kanske är det därifrån du fått din järnmedicin och därmed redan har kontakt? På de flesta vårdcentraler har man numera psykologer och kuratorer. Du kan också kontakta Ungdomsmottagningen där du bor, där kan man hjälpa dig att reda i tröttheten och ångesten och förstå mer av vad du behöver hjälp med. Det finns också en sajt som heter Snorkel där man skriver om och ger tips om vad man kan göra för att lindra sin oro. Läs gärna texterna jag bifogat, förhoppningsvis ger de en del att fundera på.
Lycka till!