Mamma slår och hotar
Hej, jag är en flicka på 13 år och jag mår helt enkelt bara skit, allt mina föräldrar gör e att förklara för mig dag för dag att jag är tjok eller att mamma önska att jag inte fanns och hon brukar ofta säga att ”du ska till helvetet” och ibland, eller ofta så händer det att hon river mig så att jag börjar blöda eller slår mig ibland händer det att jag för blå märken och 6 gånger var det nära att jag blev ströpt och hon bara neckar ALLT till min pappa hon säger att jag skadar henne att jag är den som är elak jag gör ingenting och om det händer att hon blir skadad är det självförsvar men bara min kompisar tror mig, hon kan vara komma in i mitt rum och börja skrika och min pappa sa en gång ”hon behöver inte respektera dig hon kan va som hon är men du måste respektera henne” och en gång när jag och ”mamma” jag ser henne inte så mycket som en mamma men a en gång kom jag hem till min kompis och mina armar var fyllda med upprivna märken och blod lite här och där sen ringde hon och hotade med att anmäla min kompisar för att hon hjälpte mig med att hämta plåster, jag hatar att bo med mina föräldrar dom bara säger hur värdelös jag är och det har pågått sen jag var sju år, jag orkar inte mer men ”pappa” säger att han inte tänker gå till socialen ifall jag vill ha en ny familj, jag orkar snart inte mer har nästan tagit mitt liv för många gånger och har självskadebeteende, bulimi och självmordstankar jag mår verkligen inte bra, men har ingen att prata med litar nästan inte på någon, vågar bara skriva anonymt, vad ska jag göra...:(
Orkar inte mer

BUP svarar:
Hej!
Så bra gjort av dig att du skriver till oss och berättar hur det är  hemma. Att klara av att berätta om hur illa det är hemma kan vara så otroligt svårt. Då är det ett bra första steg att börja prata om det genom att vara anonym, eller om du känner att du får kontakt med någon som du kan lita på.
Det är verkligen inte alls konstigt att du har utvecklat olika problem med självmordstankar och ätstörningar när stämningen hemma är så här otrygg och kritisk.
Som barn är man beroende av sina föräldrar och behöver få känna att föräldrarna är ens trygga punkt i tillvaron. När det finns den här typen av problem hemma och så börjar ens kropp och känslor att reagera på den svåra känslomässiga stress som man blir utsatt för i och med bristen på stöd och trygghet i ens vardag.
Du är inte alls ensam om att ha föräldrar som är aggressiva mot sina barn och det kan aldrig vara ditt fel eller din skuld, vad dina föräldrar än säger till dig.
När det är så här illa hemma som du berättar om, att ha en mamma som slår en och försöker strypa en, då behöver du rädda dig själv. Nu behöver du bara tänka på hur du ska klara dig och kunna få vara trygg igen.
Du är inte beroende av att dina föräldrar själva ska vända sig till socialen för att det ska bli bättre hemma, utan du kan själv ringa soc och berätta att du blir misshandlad hemma och är rädd. Socialen kommer då berätta för dig vad som kommer hända.
Du kan ringa soc utan att behöva berätta vad du heter och vart du bor. Om de frågar så kan du säga att du vill vara anonym tills du känner själv att du vågar berätta.
Du kan också ringa anonymt till en kurator på BRIS, barnens rätt i samhället och få råd hur du kan göra eller var du kan vända dig. Du är inte ensam.
Ditt liv kan bli bättre igen och det finns hjälp att få -ge inte upp!