Varit mobbad så länge jag kan minnas
Hej!
Jag är en tjej på 16 år och jag mår verkligen inte bra. Jag har varit mobbad i skolan så länge jag kan minnas. Blivit kallad saker som slyna, subba, bitch, horjävel, anorexiabarn och liknande. Jag bor i en liten stad där rykten sprids fort och det utnyttjade mobbarna. Har även blivit våldtagen av ett par killar i min förra klass, jag lät dem göra det för att jag hatade mig själv. Jag kände att jag inte var till någon nytta för någon så varför kunde inte dom få användning  av mig?
Utöver det så har jag inte fått något stöd från min familj. När jag berättade om mobbningen skrattade dom bara bort det som om dom skämdes. Rektorn och lärarna på skolan vägrade inse att jag blev mobbad.
Jag känner att jag inte kan prata med min familj, de har visat det tydligt för mig att jag inte kan det flera gånger.
Min lillebror kallar mig för subba, jag säger åt mamma att jag inte tycker det är okej men hon bara svarar bara "du sa säkert något minst lika trevligt innan det" (vilket jag inte gjorde). Ibland önskar jag bara att jag inte existerade.
Jag tror att alla trauman jag har har påverkat hur jag mår psykiskt. När min bästa vän dog kände jag ingenting. Inte heller när jag gjorde slut med min pojkvän, vi hade varit ihop i 4 år. Jag skulle beskriva mig själv som relativt känslokall.
Livet hade varit så mycket enklare om jag inte behövde bo hos min familj men jag antar att jag inte har något val.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Det är en förskräcklig situation du beskriver och jag blir väldigt berörd när jag läser om hur du har det. Ingen ska behöva ha det så! Du är utsatt för mobbning, du har blivit våldtagen, dina föräldrar tycks inte kunna ge dig stöd och inte heller skolan bryr sig, din brorsa är taskig…
Du skriver att du hatar dig själv och det förstår jag. Det är väldigt vanligt att man lägger skuld och skam på sig själv när man blivit mobbad. Till slut tror man att alla elakheter som sägs är sanna. Det har till och med gått så långt att du lät killarna våldta dig för att du hatade dig själv så mycket. Din självkänsla är i botten och du har också blivit relativt känslokall som ett sätt att skydda dig själv mot all psykisk smärta, som när din vän dog och du separerade från din pojkvän.
Jag är övertygad om att dina trauman har påverkat dig psykiskt och du behöver hjälp att bearbeta dem. Så vem kan du då vända dig till? Jag får intrycket att du är väldigt ensam i världen. Du har gett upp att prata med din familj och skolan tar dig inte på allvar, trots att skolan är skyldig att ta hand om mobbning. Jag undrar om det finns någon vuxen i din närhet som du kan lita på och berätta för, som kan kontakta någon professionell person? Har du någon jämnårig att vända dig till? Eftersom varken dina föräldrar eller skolan tar sitt ansvar är det socialtjänsten du borde vända dig till när det gäller mobbningen, våldtäkten och dina tankar om att inte bo kvar hemma.
Du kan själv kontakta BUP för att få hjälp att bearbeta dina trauman. Jag kan förstå om det tar emot att vända sig till direkt till socialtjänsten och BUP. Man kan testa att gå in på nätet om man undrar över socialtjänsten t.ex. koll på soc
Ett annat alternativ är BRIS. Du kan ringa, mejla eller chatta anonymt. Ett ytterligare tips är du att vänder dig till Tjejzonen
Jag skickar med frågor som andra ungdomar skrivit och också information angående mobbning och sexuella övergrepp. Jag hoppas verkligen att du får hjälp att lösa dina problem! Det ser mörkt ut just nu, men jag vet att det går att få tillbaka sin självkänsla och att leva ett bra liv!
Ge inte upp och ta hand om dig!