Måste jag bo i min egen kropp?
MÅSTE JAG BO I MIN EGEN KROPP HELA MITT LIV?
Jag är så jävla trött på mig själv..
Jag är en tjej på 16 år och jag har så länge jag kan minnas varit osäker och hatat på min egen kropp!
För ungefär 2 månader sedan åt jag nästan ingenting, en måltid varje dag och ibland två när mamma märkte att det var något "fel".
Ingenting är FEL dock förutom att jag vill gå ner i vikt, jag vill inte vara mig, jag vill inte bo i min egen kropp.
Jag vill någon gång kunna säga att jag är nöjd, men jag är verken nöjd med mitt yttre eller mitt inre.
Jag och mamma har pratat några gånger och jag säger att det inte är 100 bra med mig på flera plan men hon säger att det bara är en tonårsgrej, men nu har detta pågått i typ 2 år och jag är så trött på de och mig själv.
Snart slutar jag äta helt, har även gott perioder utan att äta alls..
Jag har skadat mig på flera sätt men jag kan inte öppna upp mig för någon om det. Känns som att jag bara är i vägen och vill inte att någon annan ska börja må dåligt bara för att jag öppnar upp mig om mina problem!

BUP svarar:
Hej, och tack för ditt brev!
Mitt korta svar på din fråga blir förstås ”ja”. Men du är jättetydlig med att du inte trivs med ditt förhållande till kroppen.
När du beskriver att du pratat med din mamma så får jag intryck av att du uttryckt dig ganska vagt – inte 100 på alla områden. Men det är stor skillnad på det du sagt till henne och att du faktiskt hatar och skadar din kropp. Det är svårt att prata om sånt, och ofta är det svårt att hitta rätt ord som känns som att de passar. Kanske är du också rädd att din mamma ska börja må dåligt av dina problem? Du har slängt ut en liten antydan till din mamma men hon har inte förstått, eller kanske anat men hoppas att det handlar om en ”tonårsgrej”. Så reagerar de flesta föräldrar när de förstår att deras barn egentligen inte mår bra.
Du är så klok som kopplar ditt inre med ditt yttre för det hänger ju ihop. Jag gissar att du varit inne på tanken att söka hjälp för dina ätsvårigheter och självskadebeteende? Ja det skulle hjälpa dig att komma i balans med dig själv och jag vill råda dig att söka professionell kontakt. Men börja med din mamma, hon behöver förstå hur du mår och att hon kan göra en insats för dig: att hjälpa dig få kontakt med BUP eller kanske en ätstörningsenhet (heter lite olika i olika delar av landet). Om du tycker det är svårt att berätta muntligt så kan du visa henne brevet du har skrivit till oss, det ger en bra beskrivning av hur det känns för dig.
Har du varit inne på Shedo? Det är en sajt och finns också på Facebook. Det handlar om självskadebeteende och ätstörningar med bl.a. chatt och konkreta tips för att hindra sig från självskada. Du kan också besöka Ätstörningszonen.
Bifogar också lite info och annat från oss.
Du har haft dina svårigheter länge nog, hoppas du inte drar dig för att söka bra och effektiv hjälp hos proffs.