Social ångest eller extremt blyg?
Hej
vill börja med att säga att jag inte tycker det är det lättaste att skriva och be om hjälp och svar för jag är inte van vid det så förlåt om texten blir lite flummig eller svår.
jag har undrat ett tag om jag har social ångest eller om jag bara är extremt blyg. Jag har varit väldigt tillbaka dragen och blyg sen jag var liten men det har aldrig riktigt varit ett problem. Men nu när jag blivit tonåring har det blivit värre.
Jag kan inte längre prata med folk jag inte är jättebekväm med för att jag är så rädd för att det ska bli stelt eller att dom dömer mig. när jag träffar folk som jag inte tidigare pratat så mycket med eller som jag inte träffat tidigare utan bara pratat med i telefon/sociala medier så kan jag verkligen inte prata med dom, orden liksom blägg tillara fastnar i halsen och jag känner att paniken börjar komma (har fått ett par panikattacker när jag träffat nytt folk och varit bland lite för mycket folk). Jag kan inte heller titta på dom/mot dom utan känner att jag måste täcka ansiktet, det har tillochmed hänt att jag stått med ryggen till när dom pratat mig för att jag inte klarade av dom liksom såg mig.
Jag klarar knappt inte av redovisningar i skolan heller utan att jag får gråten i halsen. (När jag gör redovisningar pratar jag så snabbt att nästan ingen hänger med)
jag har även väldigt svårt för att ha idrott med min klass för att det känns som att alla tittar på mig och dömer mig.
Är sjukt rädd för vad folk ska tycka om mig och om dom dömer mig efter hur jag ser ut och har därför nästan slutat umgås med nya människor just pågrund av detta och allt ovanstående
Vet inte om ni kan svara på detta men uppskattar om ni gör det, och om ni har några tips på vad jag kan göra för att få bort den här rädslan för att folk ska döma mig :)
tack på förhand
Lova

BUP svarar:
Hej Lova!
Du beskriver verkligen på ett bra sätt hur det kan kännas att lida av extrem blygsel och social rädsla, och jag tror att många unga som läser ditt brev kan känna igen sig i det.
Social rädsla och ångest är ett vanligt problem och många gånger kan man ha varit blyg som yngre och sedan runt tonåren så kan man känna att problemen ökar. Att det blir så kan dels hänga ihop med att man i tonåren i den normala utvecklingen börjar bli mer medveten om dels hur man själv är som social varelse men även att de sociala kontakterna med andra utvecklas och på det sättet kan sägas bli mer komplexa.
En del har dessa besvär i mindre grad och tycker då inte att de blir så begränsade av dessa problem, och andra tycker att problemen med tiden har vuxit sig stora och upplever att det hindrar mycket i sin vardag med kompisar och skola. I vilket fall finns det bra hjälp att få!
Jag uppfattar att du har en styrka Lova, som trots den här jobbiga rädslan ändå försöker vara social och träffar vänner och andra jämnåriga. Inte minst kämpar du dig igenom skolredovisningar-något som många säkert kan dela din känsla kring, att man står där darrande, pratar jättefort och kanske nästan har tunnelseende!
Det viktigaste är att inse att de är en rädsla man kämpar med och som har förstorats upp till något ångestväckande. Det är vanligt att man börjar underskatta sina egentliga sociala förmågor och får dåligt självförtroende.
Börja gärna med att läsa på lite om social oro och ta del av olika tips. Om du ändå tycker att de här problemen känns svåra och inte minskar så brukar det ge god hjälp att prata med en professionell behandlare.
Ibland kan en kortare samtalskontakt vara till stor hjälp och ibland kan man behöva lite mer tid på sig innan problem minskar.
Om du vill så kan du läsa lite mer om sociala rädslor här nedan i den information jag skickar med. Du kan också få fler tips via Snorkel eller på vårdguiden1177.
Om du känner att du vill börja prata med någon för mer stöd så kan du vända dig till en ungdomsmottagning för en samtalskontakt.
Jag funderar också på om du har kunnat prata med dina föräldrar om det här? Det kan ofta vara till hjälp att föräldrarna får veta så de lättare kan förstå varför man mår som man gör. Det är ganska vanligt att någon av ens föräldrar också berättar att de har upplevt social rädsla som yngre när man som ung tar upp det för föräldrarna.
Lycka till!