Trött på att vara mammas mamma
Hej, idag har det har det hänt igen. Min mamma är så upprörd på en granne. Det har hänt förut. Då fick min pappa betala massa advokatkostnader. Hon blir så arg. Jag älskar henne och vill henne bara gott. Men hon är sjuk, psykiskt. Jag älskar ju henne. Hon är min mamma men har aldrig brytt sig om mig. När jag var sex år skildes mina föräldrar efter alla bråk om fjärrkontrollen, massa smågrejer som är oväsentliga. Hon blir sån när hon dricker. Hennes mamma har också druckit och blivit sån. Dem separerade och min morfar vill inte ha någon kontakt med mig bara för att jag har en idiot till mamma. Det skär så mycket att säga att hon är en idiot. Jag har alltid varit hennes mamma. Hon jagade ut mig till bilen efter ett bråk. Jag minns att hon kastade ner lampor och grejer nerför trappan och gapa. Då var jag sex år. Jag kommer ihåg när jag satt i trappan och såg på när min bror sa ifrån och blev slagen av min mamma. Då enda gången min pappa brottade ner henne. Man gör bara inte så. Den kvällen blev vi jagade ut av min mamma, sent på kvällen ut över gården. Vi tog bilen till polisen. Det blixtrade och jag grät. Min mamma hade låst in sig på toa och ringde runt och sa hur hemsk min pappa var till hans bekanta. Då åkte vi till polisen och min pappa sa att vi mår bra. Visade oss. Att vi inte var slagna och mådde bra. Kanske inte psykiskt då. Vi åkte till farmor och bodde där ett tag tills vi kunde lösa ut mamma. Jag älskar min farmor. Hon har alltid funnits där. Min morfar som jag knappt träffat har sagt till min pappa hur elak han är. Han vet ingen sanningen. Han har inte jobbat på många år. Han är inte ens pensionär. Jag jobbar på pappas jobb ibland och jag är tretton. Min moster var som en länk mellan mamma och pappa. Jag minns också att jag fick en Nokia som jag var så glad för. Min mamma har kvar mitt Flickrum från är jag var åtta. Då hon gapade ute där hon bor med massa grannar med en öl. Jag minns hur jag fick springa in till en främling i panik för att ringa pappa. Han skulle komma och hämta mig. Det hände gång på gång. Jag är trött på att vara hennes mamma. Jag har gått i terapi men mår fortfarande dåligt för det. Jag sökte i fel grejer. Jag hade för sjutton sex med min tjejkusin och vid annat tillfälle med min killkompis vid 6 års ålder. Jag har fått panikångest efter vid tioårsåldern och bara gråtit ut. Jag hade många kompisar när jag var yngre. Nu har jag ingen som vill lyssna. Ibland känns det bara tomt och jag tänker ont. Jag vill ha egna barn men sluta att oroa mig för att jag ska bli som hon. Jag har tankar som jag inte kan styra ibland. Känns bara bättre att få skriva av sig. Jag bor hos pappa nu och träffar inte min mamma. Men jag älskar henne och det gör ont i själen att inte få se henne. Jag har lagt skuld hos mig och trott att jag gjort fel. Jag har varit så ledsen så många gånger och hon har aldrig sagt förlåt. Jag har blivit sviken. Förlåt, jag ville bara få ut allt det här. Jag har ingen kompis som kan lyssna, jag känner ingen för jag drar mig tillbaka. När jag riktigt försöker tex på läger så får jag många kompisar men det blir kortvarigt.  Därför känner jag mig ensam, vill ha iallafall en riktigt bra kompis. Förlåt att jag skriver så mycket. Men det finns inget stopp för det jag känner och alla tankar minnen som kommer upp. Men jag måste kunna stoppa och skrivraderna börjar ta slut. Det här kommer inte ge mig något men ville bara får ut mig allt som tynger mig som jag hållt inne. Jag ville bara skriva för att få ur mig allt. Är det okej?
Vill bara inte bli som hon. Jag lovar att aldrig dricka alkohol för det förstör.
Fundersam

BUP svarar:
Hej Fundersam!
En av de svåraste saker som kan drabba ett barn är när en förälder är fast i ett alkoholmissbruk (eller någon annan typ av missbruk). En sådan förälder kan sällan leva upp till sin föräldraroll och ge den omsorg, uppmärksamhet och kärlek som ett barn behöver. Dessvärre är du inte ensam om att kämpa med de mörka tankar och tunga känslor som blir följden av en sådan besvikelse på föräldern. Och det underlättar inte heller att barn till missbrukande föräldrar ofta blir "föräldrar" till sina föräldrar och är tvungna att bli mognare än de vuxna är.
Vet du, förra veckan svarade jag till en tjej som beskrev en snarlik situation som du har. I ganska stor utsträckning och i många delar påminner mig ditt mejl om det som stod i det mejlet. Jag kan naturligtvis inte veta om det är en slump eller du har redan skrivit till oss eftersom ni är anonyma på denna sida. Jag vill ändå säga att om du läser mitt svar på det mejlet med rubriken"Förbättra relationen med mamma" så hittar du tankar och råd som gäller också dig i ganska hög grad.
Jag förstår ditt behov av att tala om vad du känner och tänker utifrån din mammas sjukdom - för du vet säkert att alkoholism är en sjukdom. Det är inte ditt ansvar om mamma söker vård eller inte, det är hennes eget ansvar. Men det är viktigt och bra att du vill bli en gång en bra mamma och aldrig hamna i något liknande missbruk. Det har du världens alla möjligheter till. Som jag förstår har du en pappa som väl tar hand om dig och din bror. Men jag tycker att du ska få mer stöd genom samtal eller på en chattsida.
Jag tycker att du ska söka samtalskontakt på ungdomsmottagningen. Du har mycket att tänka genom, fundera och reflektera kring tillsammans med någon. Då menar jag först problemet och konsekvenserna av mammas alkoholism, men du har även andra, helt vanliga grubblerier också. Till exempel nämner du din ensamhetskänslor. Du har lätt för att hitta kompisar men du önskar dig mer långvariga och djupare vänskap. Hur gör man det? Vad finns, vad saknas? Sådana frågor kan du också ta upp på ungdomsmottagningen. Sedan tänker jag också på att du antyder vissa sexlekar som du lekte som barn. Sexlekar är helt normala och vanliga mellan barn i nära ålder till varandra, det är inget i sig att grubbla över. Men det bra att klargöra detta eftersom det verkar så att du har någon sorts dålig känsla kring det. Ta upp och få klarhet i att du inte ska dras med "skuldkänslor" för något i onödan.
Förutom ungdomsmottagningen kan du också få stöd via bland annat chattkontakt på Tjejzonen eller på Tilia.