Kan inte kontrollera mej riktigt
Hej! Jag har väldigt svårt att koncentrera mej i skolan om jag inte vet att jag kan bli klar fort och det är saker som jag är intresserad av. Men ofta så låter det mycket i klassrummen och jag hittar ingen fokus alls. Det är jättejobbigt att inte koncentrera sej, jag liksom ''vaknar upp'' och har ingen aning om vad mamma har sagt till mej eller vad läraren har pratat om. Dagdrömmer hela tiden med andra ord. Och så måste jag alltid hålla på med nåt utan att jag egentligen tänker på det men det stjäl min uppmärksamhet. Och är det nåt som inte funkar så kan jag bli arg och dra. Som på mattenationella så kunde jag bara höra den där fläckten som fanns i rummet och inte koncentrera mej på provet. Det ledde till att jag drog. Men det va så varmt i rummet så jag kunde inte be dom att stänga av den heller för då skulle alla andra klagat. När saker inte funkar så slår jag ofta i väggen så knogen svullnar upp. Kan inte kontrollera mej riktigt. Och t.ex när en tog tag i mej bakifrån i veckan och började bitas i ryggen så började jag sparka på honom med hälen och armbåga. Grejen va att jag trodde inte jag sparkade så hårt men han kan massor om kampsport och har gått i det i sju år, och han berättade att såna hårda sparkar som jag gjorde på hans fotled kan göra att man inte kan gå. Och armbågen visste jag inte om. Det har hänt förr att det ''slår slint'' och jag inte kommer ihåg allt.
Grejen är att jag vet inte vad det beror på, men jag har märkt att jag inte alls reagerar på situationer som andra. Det är jävligt frustrerande att inte kunna koncentrera sej och reagera som jag gör.
/anonym
Anonym

BUP svarar:
Hej Anonym!
Du ger en mycket bra och tydlig sammanfattning av vilka problem du brottas med. Det står klart att så ska du inte ha det!
Jag ser i ditt välformulerade mejl att du tänker klart och tydligt vilket är en oerhört viktig tillgång för dig. Men dina koncentrationssvårigheter och din egen upplevelse av att du inte reagerar på situationer som andra människor ska tas på största allvar.
Vet dina föräldrar om dina problem? Har skolan noterat dem på något sätt?
Jag tycker att ni ska ta kontakt med BUP mottagningen du tillhör. Det bästa är om någon av dina föräldrar ringer dit, men i din ålder kan du också göra det själv.
Dina föräldrar eller du själv kan ha god hjälp av att beskriva dina problem precis så som du beskriver dem i ditt mejl. Men det är uppenbart att man måste reda ut och förstå vad dina svårigheter beror på och vilken typ av hjälp du behöver för att komma till rätta med dem. Det kan handla om många olika saker - symtomen i sig räcker aldrig till att ställa en diagnos.
Jag bifogar här information om hur man tar kontakt med BUP och vad brukar hända sedan.