Bör jag göra en ADHD-utredning?
hej jag har jätte mycket problem med skolan det går inte alls bra och jag har dyslexi också och jag har också svårt att kontrollera min känslor, jag har fått höra i en lång period att jag borde göra en adhd/add utredning eller något liknande men jag vet inte själv vad jag borde göra om det kommer och vara värt de för då får jag veta vad problemet är med mig eller om jag ska skita i den. Jag har jätte svårt för att koncentrera mig och jag blir lätt rastlös då jag börjar tänka på andra saker och jag tappar lätt intresset och jag påbörjar jätte många saker samtidigt men blir aldrig klar med dem och när jag är arg då är jag liksom extrem arg och när jag är glad så är jag extrem glad och sånt. Jag gör också saker utan att tänka mig för och jag kan säga saker och ting när jag är arg som sårar nån men jag tänker mig inte för och jag är jätte känslig när det är för stressigt vilket jag har varit sen jag var 6 år och nu är jag 17 år och jag tröttnat ätt på att umgås med samma personer hela tiden och mitt humör växlar jätte mycket ena sekunden kan jag vara jätte glad och sen helt plötsligt utan anledning kan jag blir arg eller ledsen, borde jag göra en utredning?
B

BUP svarar:
Hej, vad bra att du vänder dig till oss!
Du beskriver flera problem som stämmer med svårigheter man kan ha om man har ADHD/ADD. Men här på Frågelådan ställer vi inte diagnos, och de bekymmer du berättar om kan bero på andra omständigheter. (Läs gärna mer i de länkar jag skickar med om koncentrationsproblem.)
Du skriver också hur skolarbetet och dina relationer påverkas negativt. Du har fått höra länge att du borde göra en ADHD-utredning, men du berättar inte vem eller vilka som tycker det. Är det skolan, dina föräldrar? Eftersom du har dyslexi antar jag att du gjort en dyslexiutredning, i sånt fall har du redan erfarenhet av att gå igenom en utredning. Du skriver inte om du har stöd i skolan. Skolan har skyldighet att ge dig det stöd du behöver, oavsett om du har en diagnos eller ej.
Ingen kan tvinga dig, men jag tycker absolut att du ska satsa på en utredning med frågeställning ADHD/ADD, om det visar sig att dina svårigheter pekar åt det hållet! Jag förstår att du känner oro för att få svart på vitt att du har ADHD. Men det är värt  att få svar på vad dina svårigheter består av. Du har möjlighet att förstå dig själv bättre, din omgivning kan begripa sig på dig bättre och du kan få rätt stöd i skolan.
Man brukar säga att en diagnos är en färskvara, den säger något om hur det är just nu och är inget som behöver hänga med hela livet. Prata med dina föräldrar och skolan och be dem beskriva vad de ser som dina svårigheter så du kan få hjälp att få gå igenom en utredning. Det ser olika ut i landet när det gäller var utredningen görs. Det kan vara BUP eller en barnläkarmottagning. Skolan brukar göra en pedagogisk utredning.
Jag skickar med frågor som andra ställt och information om ADHD och hur en utredning kan gå till.
Jag känner många som har fått mycket stöd efter att de gjort en utredning och fått en ADHD-diagnos. De har lärt känna sig själva på ett nytt sätt och fått ett nytt självförtroende. De har insett att diagnosen inte bara innebär problem utan har lärt sig ta tillvara på sina styrkor.
Lycka till! Du har mycket att vinna!