Rädd att få en diagnos
Kan man ta hjälp av BUP utan att bli diagnoserad och ta mediciner? Jag skulle jätte gärna vilja ta kontakt och boka tid men är rädd att det bara blir så att dem kommer diagnosera mig och därifrån kommer jag få trycka i mig mediciner hela livet ut.
Jag föredrar att inte ta mediciner liksom.
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för att du skriver till oss!
Du är jätteorolig för att få en diagnos och bli tvingad att äta medicin, men du vill gärna ha en BUP-kontakt. Det verkar väldigt jobbigt att vara så rädd och ändå så gärna vilja komma till BUP! Det är svårt att ge dig ett bra råd, eftersom du inte skriver något om vilken diagnos du tror du skulle få. När diagnoser kommer på tal är det ofta ADHD det handlar om, men det finns ju en massa andra psykiatriska diagnoser som kan handla om t.ex. ångest, oro eller nedstämdhet. Eftersom vi tillhör sjukvården är vi skyldiga att sätta en diagnos när vi träffat patienten några gånger. Om vi kommer överens om att ha fortsatt kontakt är vi också skyldiga att tillsammans med patienten och ev. föräldrar skriva en vårdplan, som innehåller den insats eller behandling vi ska erbjuda. Jag får en känsla av att du tänker att en diagnos är något väldigt allvarligt, men det behöver det absolut inte vara. T.ex. kan man få en diagnos som heter Ångesttillstånd, ospecificerat.
Det är långt ifrån alla som kommer till BUP, som får medicin. Frågan om man kan få stöd av en medicinering är något man kommer överens med BUP-läkaren om.
Jag kan lugna dig med att ingen kan tvinga dig att ta medicin och medicin är heller inget man äter hela livet. Det är dessutom frivilligt att gå till BUP.
Jag tycker du ska ta mod till dig och ringa din BUP-mottagning och beskriva dina svårigheter och vad du skulle behöva för hjälp. Många gånger räcker det med enstaka besök och du själv har rätt att avsluta efter första mötet om du tycker det räcker med en gång eller om du inte känner förtroende för den personen du träffar. Du har också rätt att be om att få träffa en annan behandlare. Om du ändå är osäker på att du vågar kontakta BUP kan du pröva att ringa Ungdomsmottagningen. Många barnläkarmottagningar har psykologer anställda som kan hjälpa till med lättare barnpsykiatriska svårigheter och det är ett alternativ, som du skulle kunna pröva. Ytterligare en variant är BRIS som du kan ringa, mejla eller chatta med.
Jag skickar med lite information om BUP och vad andra har frågat.
Lycka till och jag hoppas verkligen att du får bra hjälp!