Situationen är bättre, men ärren sitter kvar
Hej, har ni någon typ av lösning för folk som har enorma problem med att lita på folk?
Det är en effekt som har blivit till på grund av den verbala misshandeln ett utav mina föräldrar har gjort mot mig under min barndom. Situationen är bättre än någonsin men ärret är kvar och påverkar mina relationer på ett väldigt negativt sätt...
M.T

BUP svarar:
Hej M.T!
Vilken viktig och tänkvärd som fråga du tar upp och som jag ska försöka ge dig en första rådgivning kring.
Först av allt vill jag djupt beklaga det du behövt gå igenom i din uppväxt. Inget barn ska behöva utstå misshandel av något slag. Att råka illa ut i sin egen familj och av sina föräldrar, som ska vara ens trygga punkt i livet, är mycket svårt att gå igenom.
Verbal misshandel kan ibland pågå i flera flera år och kan vara svårt för utomstående att upptäcka. Utåt sett kan det verka som om det inte finns några problem i familjen men hemma kan relationer ibland vara skrämmande och det man får uppleva kan sätta djupa spår.
Du är klarsynt som redan i ung ålder har kunnat koppla ihop dina nuvarande tillitsproblem med upplevelser från din uppväxt. Jag uppfattar att du med din fråga till oss också känner dig redo att gå vidare med att börja ta tag i det här och det verkar vara ett bra läge nu när du skriver att din livssituation är bättre än på länge.
Eftersom relationen till ens föräldrar är en så kallad anknytningsrelation, det vill säga ett tidigt och starkt band mellan barn och förälder som kommer att betyda mycket för hur man utvecklas känslomässigt och socialt, så behöver man förstå att det du nu märker av som tillitsproblem är en del av dessa mer djupgående erfarenheter.
För att du i detta ska känna att du kommer vidare och blir hjälpt så tror jag därför att det är grundläggande att du får komma och prata mer om det här via en professionell samtalskontakt. Ibland kan man komma långt redan via en kortare samtalskontakt men ibland kan man också behöver mer tid på sig innan man tycker att problemen har minskat.
Via en ungdomsmottagning så kan man söka en samtalskontakt hos behandlare med terapeutisk utbildning.
Ta hand om dig och lycka till!