Vill bara stoppa kaoset i min hjärna
Jag har ett stort problem. För några månader sen så gjorde jag mitt första självmordsförsök och blev ju då kopplad till soc och bup osv. Det verkade som om mina föräldrar var stöttande och allt rullade på bra, jag fick en insikt att självmord var egoistiskt då jag bara skulle föra över samma smärta till mina föräldrar, om de förlorade mig. Soc undersökte min familj men valde att avsluta undersökningen då allt tycktes vara normalt. Bup kom fram till att jag har hypotes Autism. Väntar just nu på utredning och kötiden är då 2 år. Nu vet jag inte vad som händer eller vem jag ska vända mig till, då min behandling för depressionen börjar i höst. Iallafall, ibland blir jag riktigt rädd för mig själv. Jag kan vissa kvällar få sån panik ångest att jag skriker rakt ut i smärta, gråter tills jag kräks och ofta börjar hugga mig själv i benet med olika föremål, oftast en sax. Mina föräldrar blir nog ännu räddare. De vet ej hur de ska hjälpa mig, så det blir att de triggar mig extremt mycket. Säger saker som ”kom igen nu, gaska upp dig, du har ett helt normalt liv och inget att vara ledsen över. Kan du snälla sluta gråta nu så vi kan få sova? Det går inte att sova i detta oljud. Om du ska göra så här får du gå ner till källaren så du inte stör oss. Du förpestar hela familjens tillvaro nu.” Och jag tror faktiskt att deras brist på stöd kan leda till min död. De tror att jag bara söker uppmärksamhet. Men det är inte sant. Jag vill bara få stoppa kaoset i min hjärna, få vila tankarna och få rösterna att tystna. Egentligen vill jag inte dö. Men hellre dö än att leva så här.
Snälla hjälp mig. Hur ska jag göra? Jag kan inte bo kvar här ifall vi triggar varandra hela tiden. Min (hypotes) autistiska hjärna tar så hårt på allt, tror jag, att varenda liten motgång blir som min undergång.
Självmordsbenägen autist

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt starka brev. Det gjorde mig både upprörd och arg, så här ska ingen ha det. Du verkar just nu hänga i luften, som om sommarlov skulle gälla dina problem också. Jag förstår att det finns en planering, du ska få en behandling mot depression och du står i lång kö för autismspektrumutredning. Men det svåraste just nu är att varken du eller dina föräldrar får någon hjälp med den akuta ångesten.
Du visar en stor styrka när du skriver att du inte vill dö trots allt det svåra. Men du står så ensam med dina starka och plågsamma känslor. Soc har gjort bedömningen att du har stöd av din familj, men jag får intrycket av att inte heller de orkar med situationen just nu – fast de visar det på annat sätt än du. Det blir odrägligt för både dig och familjen.
Jag tycker du ska prata med dina föräldrar om hur du har det just nu, i väntan på annat som ska hända. Det viktiga är att de förstår att du behöver hjälp med det som är akut. Dina föräldrar har redan haft kontakt med BUP och kan hjälpa dig att få en akut kontakt med någon innan depressionsbehandlingen kommer igång. Detta samtal med dina föräldrar bör du göra när det är lugnt och det inte finns någon konflikt på gång. Du kan också använda dig av ditt brev till oss, det ger en bra bild av hur du har det.
Till sist vill jag säga något om vad du skriver om egoism och självmord. De förtvivlade, ångestdrivna och förödande känslor som ligger bakom ett självmord har ingenting med egoism att göra. Har någon sagt detta till dig? Sant att din familj skulle drabbas av sorg, det är oundvikligt men snarare en konsekvens av ett självmord än drivande faktor. Jag skulle snarare uttrycka det som att självmord är en dålig lösning därför att behandling är ett mycket klokare sätt att hantera ångesten än att du både går miste om resten av ditt liv och dina nära får en stor sorg. Jag vet att det är lätt att säga men att man har svårt att se det som en utväg när man befinner sig mitt i.
Jag bifogar lite lästips från vad vi skrivit på BUP under tiden tills du får hjälp. Du kan också gå in på länken Snorkel (om ångesthantering) och Shedo (om självskadebeteende).
Varmt Lycka till!