Stressad över brist på pengar hemma
Hejj! Jag bor hos min mamma pga av att pappa är alkolist. Men iaf för att komma till saken pappa vägra ge mig pengar till vad det en är. Om jag intebiobbar för det för typ ca 20kr timmen o jag får inte ens lagligt jobba för jag är under 13 eller fyller 13 i december. För ett år sedan flyttade jag o mamma till ett hus o vi fick ju då självklart mindre pengar till annat för ett hus kostar ju såklart mer och vi tpg lån osv. O nu slutade elen funka i huset o på samma dag så la även pannan av elen är typ fixad. Men då till pannan som är helt sönder o vi måste fixa antingen bergvärme eller något annat. Så vi måste ta ännu mera lån. O jag har inte köpt kläder på flera månader och när jag gjort det är det pengar jag fått av andra som tex morfar. För pappa vägar ge mig en krona o säger att vi får bidrag o att det borde räcka men det gör ju inte det om jag sak mat i en månad osv o jag blir as stressad av det här jag ska börja högstadiet där det är mycket större press att man ska ha märkeskläder o om jag inte els har råd med ” vanliga” kläder. Det stressar mig. O att om vi inte får det där lånet till ny värme i huset så kommer vi få flytta o vart fan ska vi bo då. Våra tre katter? Allt ba går åt helvete! O sen att jag inte har en riktig pappa som jag kan bo hos osv😭

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss och vågar berätta om hur det är i din familj. Så många gånger har man ingen aning om hur någon annan har det hemma i sin familj. Så många är det som har en liknande upplevelse som din.
Det är svårt, för att inte säga nästan omöjligt att inte få oroskänslor och bli ledsen och förbannad när man har förälder som dricker för mycket och det blir bråk om pengar, hemsk brist på pengar, kanske inte ens något att äta.
Det blir helt omöjligt att må bra då när de här grundläggande bitarna fattas.
Du är inte ensam och kanske skulle du kunna må lite bättre om du fick möjlighet att känna att du har stöd av andra i det du går igenom nu?
Även om din mamma och du verkar kunna stötta varandra så kan det ju ändå vara svårt att säga allt man känner till sin förälder när man har det svårt hemma. Som barn kan det kännas som en instinkt att man vill skydda sin förälder från att oroa sig mer än de redan gör. Hur är det för dig?
Maskrosbarn är en förening för ungdomar som växer upp med liknande problem som du berättar om, och som ger stöd via chatt och olika aktiviteter. Att prata med en annan ung som vet hur det kan vara hemma när förälder missbrukar eller mår dåligt  och alla de problem som kommer med det.
Om ni inte redan har pratat med socialtjänsten så kan det vara ett viktigt steg, dels för att din mamma kan få hjälp att se över ekonomin, du ska aldrig behöva sakna mat hemma till exempel utan då måste samhället hjälpa till.
Via socialtjänsten kan din mamma också få någon att prata med om alla bekymmer som hon försöker lösa så kanske hennes, och i sin tur din, oro för framtiden och pengar kan minska.
Som barn till förälder med missbruk så kan man få stöd via olika former av samtal. Även detta brukar socialtjänsten kunna berätta mer om hur man kan få vidare hjälp med det om man vill.
Jag vill också tipsa dig om BRIS, dit kan du alltid ringa eller chatta om det händer något hemma som får dig att må dåligt eller om du känner stor oro och inte vet vad du ska ta dig till.
Hoppas något av de här råden kan vara dig till hjälp. Ta hand om dig!