Tänker tillbaka på när jag mådde som värst
Hej! Jag mår dåligt och vill må bättre men just nu känns det bara som det gör. Jag tänker tillbaka på när jag mådde som värst. Jag var väldigt rädd och orolig exakt hela tiden. Jag överdriver inte men försökte att hålla allt inne. Min familj blev arga på mig. Jag var väldigt religös typ och var rädd, så rädd att jag sagt dumma saker till min mamma och gjort en dum sak som några i klassen vet om. Det är därför jag mår sämre. Annars brukar jag leva ett normalt liv, och det har passerat för länge sedan. Men nu tänker jag tillbaka på den oroliga tiden. Jag var alltid på helspänn, tänkte onda tankar. Nu är jag ju normal och tänker goda tankar. Inte rädd eller orolig men arg för vad jag gjorde. Jag är inte så religiös som innan. Det blev för mycket och att veta att mina klasskamrater sett gör mig orolig. Nu hamnar jag ju med andra klasskamrater i sjuan så känns bättre. Ville bara skriva av mig. Vill ha ett bra avslut och säger att allt är bra. Det får mig att må bättre.
Bättre

BUP svarar:
Hej Bättre!
Vad glad jag blev när jag läste ditt brev! Jag tror att du kan förmedla hopp till andra ungdomar som får läsa det här!
Du har mått riktigt, riktigt dåligt och du var rädd och orolig hela tiden. Du visade inte för din familj hur du mådde och de blev arga på dig. Du sa dumma saker till din mamma och du gjorde en dum sak, som några klasskamrater vet om. Din familj kunde nog inte lista ut vad du bar inom dig och reagerade med ilska. Du skriver också att du var mer religiös tidigare och tänkte onda tankar och jag funderar över om du var rädd att straffas av gud. Du var/är i en ålder då det händer mycket i kroppen och i psyket. Det brukar vara så att man tänker mycket på livsfrågor som exempelvis religion, vem man är i förhållande till sig själv, till sin familj och andra. Man får behov av att utveckla sig på egen hand och mer och mer frigöra sig från sin familj. Det är en jobbig tid i livet, men jag vet att det brukar bättra sig med tiden.
Livet har också blivit ljusare och nu mår du mycket bättre, även om allt inte är toppen, och du ser tillbaka på hur det var då. Nu är du inte orolig längre, i stället är du arg över vad du gjorde på den tiden. Jag tror att de gamla händelserna kommit tillbaka till ditt minne och pockar på uppmärksamhet. På den tiden, när du var mitt uppe i alla svåra känslor, kunde du kanske inte bearbeta dem. Det är inte så ovanligt att man i stunden, när man har det som jobbigast, har fullt upp att klara av att överleva och att man, när man mår bättre, börjar grubbla på gamla händelser.
Nu är du äldre, mognare och har perspektiv på det som hände då. Jag vet inte hur du har burit dig åt för att, som du skriver, bli normal och tänka goda tankar. Det som hjälpte dig då kanske är till hjälp nu också. Det vore nog bra om du hade någon att prata med för att slippa tänka på gamla händelser och lämna dem bakom dig. Jag vet inte om du har kontakt med någon kyrka. I sånt fall kanske det finns en person där som du kan prata med? Annars kan du prata med någon på ungdomsmottagningen eller exempelvis kontakta Tjejzonen där du kan chatta eller mejla.
Jag skickar med några frågor som andra har ställt och lite information, som du kan ha nytta av.
Jag önskar dig all lycka i livet och med dina nya klasskamrater!