Hur kan jag berätta för mina föräldrar?
Hej, jag mår inte direkt bra. Kortfattat så misstänker jag att jag kan vara deprimerad. Jag känner mig nere hela tiden, jag är omotiverad, och jag känner mig helt tom och hopplös. Jag känner mig inte värd liv och jag vill dö. För cirka sex månader sedan så brukade jag skära mig själv. Jag har slutat men det tar all min kraft att inte börja igen.
Grejen är att jag verkligen inte vet varför jag mår sådan här. Jag har en fantastisk familj och vänner, jag har bra betyg och har ett bra liv. Men nu under de senaste två åren har jag bara blivit så trött på livet. Jag känner mig värdelös och ful. Jag är även rädd över att detta ska gå över andra personer. Tex så tycker jag att min pojkvän fortjänar bättre än mig och jag är rädd att dra ner honom.
Även så har jag haft väldigt mycket ångest under de två senaste åren. Nästan varje dag så har jag kännt någon form av ångest och under tiden när jag mådde som värst så hade jag 1-3 ångest attacker per vecka.
Jag har berättat om hur jag mår för mina vänner men inte för mina föräldrar. Allt jag vill är att prata med en terapeut eller psykolog. Tror ni det finns en chans att jag är deprimerad? Och finns det tips på hur jag kan berätta för mina föräldrar?
Wichelmine

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är tydligt att du är en stark tjej som klarar att låta bli att skära dig och har skrivit till oss. Toppen att du har berättat för kompisarna om hur du mår.
Men är det något särskilt som hindrar dig från att berätta för föräldrarna också? Många tvekar och det kan finnas olika anledningar. Ofta tror man att man kan göra föräldrarna ledsna eller arga. Och ingen förälder blir ju förstås glad av att få höra att deras barn mår dåligt. De flesta blir dock bekymrade och vill naturligtvis hjälpa. De funderar över vad slags stöd som behövs och gör sedan allt de kan för att hjälpa sitt barn. Där hamnar så gott som alla föräldrar till sist även om en del föräldrar gör omvägen runt att bli ledsna och chockade. Om du ändå känner det alltför svårt att berätta för föräldrarna så kan du be någon annan vuxen som du litar på att hjälpa till att berätta. Kanske en släkting, kompisförälder, granne? Ibland brukar jag föreslå att man använder sitt BUP-brev och visar det för föräldrarna.
Jag tycker att BUP har bäst hjälp för dig. Du har så bra förutsättningar att komma vidare till behandling, vänta inte utan ta tillfället i akt när det finns tid och ro för viktigt prat.
Jag bifogar lite att läsa om vad som händer på BUP och du kan också prova att gå in på sajterna Tjejzonen, Shedo och Snorkel för att se och kanske chatta med någon som förstår hur det är att må dåligt.