Mörka tankar
hej BUP. jag är en tjej på 14 år och mitt liv dom senaste 2-3 åren har varit mörka och med mycket självmordstankar och självskadande . Jag har ungefär gråtit mig själv till söms speciellt på  skolnätter. Jag känner att den tyngden jag bär på mina axlar lättas när jag är med min morfars hund men den hunden kommer inte leva så länge till och jag har försökt övertala min mamma att vi ska skaffa en hund men hon vill inte och jag vet inte vad jag ska göra för att  jag vill är att ha en hund som kan hålla mig sällskap när jag känner mig som mest ensam och kommer in i mitt mörka ställe. men jag vet inte hur jag ska göra.. Hur ska jag göra???
Aurora

BUP svarar:
Hej!
Det låter  jättesvårt för dig att du kanske inte får behålla morfars hund så länge till. Hunden  har blivit  en tröst för dig när du mått dåligt.
Har du kunnat prata med mamma om hur du mår, varför du gråter och är ledsen? Vet hon hur du har det och varför du så gärna vill ha en hund?
Om det inte går att du får en hund, hur ska du då hitta andra vägar att må bättre? Du skriver ingenting om anledningen till att du är ledsen, men har du fått något stöd av dina föräldrar eller andra? Det låter som du är väldigt ensam med svåra tankar. Ofta hjälper det om man kan hitta nån att dela tankarna med, och för dig har hunden blivit en viktig ventil.
Finns det nån kompis eller vuxen som du kan prata med? Det är viktigt att du inte är ensam med alla svarta tankar.
Du skriver att du gråter inför skoldagar så jag undrar om det är svårt för dig i skolan? Det brukar finnas en skolkurator på skolan man kan vända sig till.
Jag tror och hoppas att även om du inte får en hund att du försöker berätta för någon annan hur du har det! Det är det bästa. Om det inte går kanske du kan få hjälp och stöd genom att chatta på Tjejzonen eller  Shedo.
Lycka till!