Vågar inte berätta för BUP
Hej, jag går till Bup och pratar. Men problemet är att jag inte är ärlig. Det känns svårt och det jag egentligen kanske skulle behöva prata om är det som min psykolog skulle behöva kontakta mina föräldrar för. Alltså självmordstankar. Jag har haft självmordsplaner tidigare. Vet däremot inte om jag har det längre. Men jag har varje gång jag varit hos min psykolog sagt att det är bra och allt. Senast vi pratade sa hon att hon inte tyckte från första början att jag verkar må jättedåligt. Så tydligen är jag även bra på att hålla uppe en fasad. Jag vet däremot inte vad jag ska göra längre. Jag orkar inte
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du vågar skriva till oss! Du säger att du inte kan vara ärlig mot din psykolog och inte berättar om dina självmordstankar och att hon skulle behöva kontakta dina föräldrar. Hon tror att du mår bra, fast du i själva verket mår jättedåligt.
Jag tycker det jätteviktigt att du berättar för din psykolog hur det är. Hon är ju där för din skull och har med all säkerhet träffat många som mår dåligt som du. Hon kommer kunna ta emot din berättelse utan att bli arg eller chockad. Det blir ju svårt för henne att hjälpa dig när du håller uppe en fasad, eller hur? Psykologer är  precis som andra människor, de kan inte läsa andras tankar.
Jag vet inte vilken kontakt du har med dina föräldrar, men jag får en känsla av att du kanske inte är helt uppriktig mot dem heller? Min erfarenhet är att de allra flesta föräldrar vill veta när deras barn har det kämpigt och vill vara till hjälp. Men jag vet också att det ibland känns helt omöjligt att berätta för sina vårdnadshavare. Är det så för dig, tro? I så fall kanske det skulle kunna vara hjälpsamt att börja prata med någon anonymt? Jag skickar med lite länkar, bland annat en om hur man kan få stöd och hjälp på nätet.
Så, eftersom det är svårt för dig att berätta om dina självmordstankar för din psykolog, föreslår jag att du skriver ner hur du mår och lämnar till henne. Du skulle kunna visa henne det här brevet, som du skrivit till oss för det var fint skrivet och lätt att förstå.
Följ gärna mina råd, det kan kännas svårt att berätta om självmordstankar, men det brukar vara en lättnad efteråt.
Ta hand om dig!