Förbättra relationen med mamma
Jag har en fråga som är rätt viktig för mig. Hur ska jag få en bättre relation till min mamma. När jag var sex år skildes mina föräldrar. Min mamma hade alkoholproblem. Hon jagade ut mig och min bror till parkering så farmor fick hämta oss. Där bodde vi när det var som värst. Jag minns när hon kastade ner lampan från trappan och jag grät och kollade från trappan när mamma och pappa skrek på varandra. Jag minns att jag var rädd och bara ville att det skulle vara över. Jag var så ledsen över detta då speciellt när jag var åtta år. Då förstod jag mer och bodde hos min mamma ett tag. Hon gav mig den enklaste frukosten man kan tänka sig, det var färs hon tinat från gårdagen. Jag tycker det är väldigt dumt gjort. Kunde jag inte få en macka eller nåt. Det var min fd kompis som sa det . Vi var typ bästa vänner. Jag berättade för henne att min mamma blev sån när hon dricker öl. Hon gapade på en granne då. Jag älskar min mamma och vill att hon ska bo här där min papp bor. Men jag vet att det aldrig skulle gå inte ens när min pappa var bortrest. Jag vill inte bo där. Vi gör aldrig något där, hon har bara gammal mat för hon köper så mycket mat och får slänga, jag kan inte träna där, har inget rum, det är inte stort men samtidigt längtar jag efter henne. Jag känner mig inte hemma där, inte alls trygg. Jag kände mig alltid som hennes mamma och när hon kippade efter luft när hon grät efter att hon druckit var det mitt fel. Jag orkade med när jag var sex år och sökte trygghet i vilda kompisar och tappade hår. Det var konstigt nog då jag var gladast. Jag hade många att leka med, min kusin var typ min bästa vän och vi åkte till USA ihop . Jag hade många släktingar och älskade att åka ut med båten.Alla älskade mig som barn. Jag "lekte" med en killkompis och min tjejkusin. Jag ångrar det. Nu jobbar jag hårt på min pappas jobb. Han har ett eget ganska stort företag i Skandinavien. Försöker i skolan men är rädd för att bli knäckt. Ibland mår jag inte så bra. Jag är orolig, osäker, mår inte bra men ibland mår jag hur bra som helst. Jag har inte många kompisar men älskar folk. Dem som träffar mig gillar mig men jag är lite ful på ett sött sätt. Som en riktig amerikan. Jag tänker ibland ont. Hur ska jag göra? Jag vill bara skaffa en gård, en bra, trygg man och inte ha så mycket saker, hjälpa andra och lära mig jobba, ha en bra relation med min mamma. Kanske strävar jag för mycket efter saker. Mina kusiner verkar ha blivit efterblivna. Deras föräldrar är för kontrollerande, barska. Min farbror är delägare men vet han dricker för mycket. Dem får allt serverat på ett silverfat. Har ett fint vackert hus vid havet med hund. Jag själv bor i ett radhus, väldigt harmoniskt men inte alls renoverat och fint som dem. Jag vet bara inte hur man kan leva lycklig så. Nya bilar hela tiden, alltid ett nytt renoveringsprojekt får man aldrig nog. Mina kläder har jag lite väl mycket men väljer själv på rea, ärver, får eller väljer ut själv. Jag vill försöka jobba men ingen vill jobba känns det som. Alla vill bara ha och ha . Man kan inte få allting. Det är bara så orättvist. Jag vill leva enkelt. Dem har haft det alldeles för enkelt för sig. Jag har iallafall bott sämre, haft en osäker barndom och har en pappa som är kursetta på Chalmers. Min pappa har läst så mycket troligen mest i hela Sverige men är den roligaste, kärleksfullaste jag vet och min bror har alla An på gymnasiet. Jag kan inte leva på det. Jag måste göra något själv. Man ska inte berätta för alla andra om betyg och pengar då hatar alla en till slut. Men det är fel att man ska få skämmas för att var duktig. Hjälp??
Hur ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver en svår situation i din tidiga uppväxt med en alkoholiserad mamma. Det är alltid en mycket smärtsam upplevelse för ett barn när en förälder totalt tappar kontrollen över sig själv och inte kan ge barnet den omsorg och ständigt närvarande kärlek som alla barn behöver. Att återställa en kärleksfull och tillitsfull relation med sådana upplevelser i bakgrunden är inte lätt. Det förutsätter i första hand att mamma är botad från sin alkoholism - du vet säkert att alkoholmissbruk är en sjukdom som oftast kräver en ganska lång behandling.
Nu skriver du inte närmare om hur ofta du träffar mamma och om hon verkligen har blivit frisk från sin alkoholism. Förhoppningsvis är det så. I så fall är det viktigt att ni fortsätter att umgås och lika viktigt är det att ni uppriktigt vågar tala om vad som gick fel och hur ni tillsammans kan bygga på er mor-dotter relation i framtiden. Det är inte bara du som ska jobba på det. Det är även din mamma som måste orka med att ta ansvar för det förflutna och för en roligare framtid i kontakt med dig, oavsett var du bor och hur mycket ni kan träffas. Det är naturligtvis oerhört viktigt att du har din trygghet och du känner dig älskad i din familj även om mamma inte bor tillsammans med pappa.
Sedan skriver du mer om din familjesituation med pappa och kusiner och andra i släkten. Och du har en del frågor som är helt i sin ordning när man bli tonårig. Det är mycket som man kan fundera på kring betydelsen av materiella tillgångar, vad det innebär att jobba och ska man verkligen prestera på topp - är det bra eller dåligt? Frågor som man så småningom hittar sina svar på i samband att man skapar sitt självständiga jag, sin identitet.
Hur ska du göra frågar du? Jag tycker inte att det finns något speciellt att göra. Det är däremot viktigt att du ska kunna tala med någon eller några om frågor som du brottas med. Som du formulerar i ditt mejl. Alltså inte "bara betyg" utan mål som du har, liv som du vill leva, relationer som du drömmer om. Tveksamheter och inte alltid så snygga tankar som vi alla då och då har. Tänk efter vem du kan anförtro, mor- eller farföräldrar, pappa eller någon vän till familjen. Kanske även mamma.
På nätet också chatta med någon på tjejzonen.se som kan vara en bollplank för dig med dina funderingar.