Mina bästa vänner sa att jag förstört deras liv
De senaste månaderna har jag dagligen funderat på att ta mitt eget liv. Hur ingen skulle bry sig. Allt har blivit alldeles för mycket nu. Allt började egentligen vid 6års ålder när mina bästa vänner dagligen sa till mig att jag förstört deras liv, hur deras liv skulle vara så mycket bättre om jag inte fanns, hur jag skulle kunna bli bättre osv. I 7år höll det på eftersom de tryckt ner mig så mycket att jag inte vågade säga emot. Jag började tro att jag förstört deras liv. Jag började en ny skola till 7an och tänkte att allt skulle bli mycket bättre då men det blev det inte. Istället blev det värre. Redan första veckan började folk snacka skit om mig. Sa att jag var billig, slampig, äcklig, dryg, ful osv, samt började folk starta massa rykten om mig. Men jag fivk ändå en bästa vän. Men han lämnade mig helt plötsligt och sa att jag var dryg och för mycket. Att det alltid var så mycket runt mig och att han inte orkade det. Han hade även dagligen skämtat om mitt utseende och hur jag var och att jag var dryg och det gjorde jävligt ont eftersom hela årskursen sagt det till mig redan. Fast jag tror inte han förstod att jag inte tyckte dom skämten var roliga. Han talade även om för mig vilka som snackat skit om mig och vad dom sagt men jag älskade honom ändå av någon anledning. Jag fick en pojkvän även men han ville bara ligga och blev arg när jag sa nej. Han kysste mig många gånger utan att jag ville men jag var för trasig för att bry mig. Men jag har en vän men känner mig ändå ensam varje dag i skolan. Brukar ändå sätta mig på toan i skolan och bara sitta där helt tom. Komma hem på kvällen och inte orka leva mer. Jag vet inte vad jag ska göra? Skulle behöva prata med någon för har fattat nu att jag inte klarar detta själv.
Hejdå

BUP svarar:
Hej!
Jättebra att du skriver till oss!
Oj, vad upprörd jag blir när jag läser ditt brev! Du har blivit väldigt illa behandlad av dina jämnåriga och så kallade vänner i mer än halva ditt liv. De har verkligen gjort sitt bästa för att trycka ner dig och få dig att känna dig värdelös. Du lägger till och med skulden på dig själv och tänker på självmord! Du har blivit mobbad under hela din skoltid och det är förskräckligt och ofattbart att det kunnat pågå så länge.
Mobbning är bland det värsta man kan utsättas för. Det förstör självkänslan och jag har full förståelse för att du skyller på dig själv och att du tänker att ingen skulle sakna dig om du försvann. Men det är inte ditt fel! Det är mobbarna som gjort fel! Du skriver inte om skolan eller dina föräldrar har vetat om det eller gjort något åt det. Ditt brev utstrålar så mycket ensamhet, att jag får en känsla av att de vuxna runt dig inte har kunnat hjälpa dig. Det är skolans skyldighet att ta tag i mobbning. Därför är det viktigt att skolans personal får reda på vad som hänt.
Självklart ska du inte behöva ha det som du har det nu. Vad bra att du bestämt dig för att du behöver någon att prata med och att du inte klarar det själv! Jag blir också glad över att du har en vän.
I första hand tycker jag du ska prata med dina föräldrar om hur du har det och hur du mår. Om du inte klarar det, kanske det finns någon vuxen du har förtroende för, som du kan berätta för? Jag tycker du ska be om hjälp att kontakta BUP, för att få hjälp att bearbeta dina svåra upplevelser. Du kan också själv ta kontakt med den BUP-mottagning du tillhör. Ett annat alternativ är att du vänder dig till ungdomsmottagningen där du bor.
Om skolan inte känner till mobbningen är det oerhört viktigt att de får reda på det, så att det inte bara fortsätter när höstterminen startar. Dina föräldrar/BUP/ungdomsmottagningen kan informera skolan. Ofta känns det jobbigt att prata direkt med någon om sina svårigheter. I sånt fall är ett tips att du börjar med att vända dig till nätet t.ex  föreningen Tilia som ger  unga stöd varje dag, året runt. Ett annan fin verksamhet har Tjejzonen, där man både kan chatta, mejla eller ringa. Kanske vore det en idé att prova något av dessa förslag? Du kan vara anonym.
Så här på slutet av svaret vill jag ta upp det du skriver om att du haft en pojkvän som tvingade sig på dig. Så får man absolut inte göra! Nu finns det dessutom en ny lag, som heter samtyckeslagen och den innebär att man inte får ha sex med någon som inte sagt ja eller tydligt visat att man vill ha sex.
Jag tycker det är modigt och beundransvärt av dig att du vill ta tag i ditt liv! Jag önskar med hela mitt hjärta att det blir bra för dig och att du tar väl hand om dig!