Kan bara tänka på dåliga saker
Hej!
Jag är en tjej på 15 år och vet inte vad jag ska göra. Har känt den sista tiden att jag ofta varit arg och irriterad på allt, ofta på min egen familj osv. Har skällt ut dom ett antal gånger nu för små saker som jag egentligen inte borde bry mig om. Känns svårt att hitta ett glatt minne, kan bara tänka på dåliga saker som händer varje dag. Har depritions problem, självmordstankar och skadat mig ett antal gånger. Som barn blev jag slagen av min pappa ett antal gånger och bråkade ofta med min bror (slogs ibland) och blev ofta utstött av vänner. Fick trösta min mamma på grund av bråk. Har känt att allt ork varit borta. Blir ofta glad av att träffa mina vänner men när jag kommer hem blir jag trött och orkar inte göra något. I skolan har jag det svårt med matte och blir oftast mer deprimerad än vanligt av det. Kan inte prata om sånna här saker till min föräldrar eftersom dom inte bryr sig.
Vet inte vad jag ska göra och känns inte längre som om mina föräldrar stöttar mig i något...
Mvh Rose

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Såhär jobbigt ska du inte ha det! Det verkar som att du tagit väldigt stort ansvar i din familj, att din irritation nu går ut över dom fast du inte tycker att du ”borde” bry dig. Jag får intrycket av att det krävts så mycket av dig så att orken tar slut, både till svåra skolämnen och till kompisar. Och på din beskrivning av hur det varit genom åren så låter det inte alls konstigt att du reagerar så.
Har någon sett och förstått hur påfrestande det varit för dig? Dina föräldrar känns inte tillgängliga för att vara ett stöd nu, kanske mår de också dåligt och räcker inte till som stöd, även om de skulle vilja.
Jättebra att du skrev till oss, vi är till för att hjälpa unga i sådana här lägen. Jag bifogar lite texter om hur vi jobbar och på hemsidan kan du se var din närmaste BUP-mottagning finns. När du är 15 år brukar mottagningarna vilja ha med föräldrarna, och det kanske dina föräldrar kan vara med på om du är tydlig med att du behöver denna hjälp. Att det är DU som behöver hjälp nu. Finns det någon annan vuxen i din närhet som du skulle kunna prata med? Det är viktigt att du mår bättre och snart får hjälp att hantera det som varit men också stöd att bygga upp en nu- och framtid som känns bra och stabil.
Du kan också ringa BUP-mottagningen och själv komma på ett första besök. Då får du träffa en person som du kan berätta för och som sen kan hjälpa dig vidare.
Titta gärna på hemsidorna för Shedo och Snorkel, där finns både beskrivningar och tips när man mår dåligt.
Kom ihåg att det är din tur att behöva något nu!
Varmt lycka till!