Grova självmordstankar
Hej!
Jag har lidit av psykisk ohälsa i drygt 2 år nu. Har olika samtalskontakter, som är helt underbara allihopa! I dagsläget går jag på mediciner, och dem gör självklart sitt.
Senaste tiden har jag fått mer grova självmordstankar än vad jag haft innan, senast för nån timme sen satt jag på bussen på väg hem. Då blev tankarna så starka att jag stängde av allt ljud runt mig, kunde liksom inte höra vad nån sa. Dem lättade lite efter ett tag men sitter fortfarande kvar.
Jag litar inte riktigt på mig själv, och är rädd att jag kommer göra något dem närmsta dagarna, som jag kanske kommer ångra sen. Om inte allt blir som planerat, att jag försvinner härifrån...
jag vet inte varför jag skriver hit egentligen, vill nog bara ha nåt slags stöd. Har ingen annan i närheten nu som jag kan prata om detta med...
Jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen, har du/ni nåt litet tips på hur jag ska ta mig ur denna situationen? Innan det är försent
Rädd och förstörd tjej....

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du vänder dig till oss i din väldigt svåra och allvarliga situation. Du ska absolut inte ta livet av dig och du ska inte utsätta dig för att få impulser att skada dig själv! Därför bör inte vara ensam nu! Se till att alltid ha någon hos dig! Jag vet inget om din familjesituation eller hur du har det med vänner. Prata med dina föräldrar om det funkar. Du behöver hjälp att ta kontakt med läkaren som skriver ut medicin till så att hen får reda på dina grova självmordstankar. Om du inte får hjälp att ta den kontakten, måste du själv höra av dig till läkaren/mottagningen där hen jobbar.
Att man börjar må dåligt igen efter, eller under en behandling är vanligt. Jag brukar tänka mig behandling som en vägsträcka. Den är sällan helt rak, utan det går lite krokigt ibland, men den leder framåt. Att du nu hamnat i en, förhoppningsvis tillfällig, svacka betyder inte att du ska ge upp. Nu måste du kämpa, men du behöver stöd för att orka det.
Det är fantastiskt att du haft underbara samtalskontakter! Nu när du har det så jobbigt tror jag det vore bra att få samtal igen och inte bara medicin. Finns det möjlighet att kontakta någon av dem du pratat med tidigare alternativt någon annan samtalsterapeut? Kanske kan läkaren hjälpa till? Du kan behöva vända dig akut till BUP. BUP:s öppenvård har möjlighet att ta emot akut, vardagar under kontorstid. Helger och kvällar vänder man sig till BUP-akuten.
På Självmordslinjen tel. 90101 kan man prata anonymt eller chatta med personer som har stor kunskap om självmordstankar. Tilia är ett annat alternativ där du kan få stöd och tröst av de finaste av volontärer som alla har egen erfarenhet av psykisk ohälsa.
Du har ju tidigare fått god hjälp av samtal och medicin så du har erfarenhet av att du kan må bättre än du gör nu. Du kommer att kunna ta dig ur den här situationen också och gå vidare i livet!
Ta hand om dig!