Tror jag håller på att bli helt galen
Hej
Jag orkar inte med allt längre. Jag har självmordtankar och ett ganska allvarligt självskadebeteende som jag har förlorat kontrollen över. Jag skrev hit förut och då sa ni att jag kunde prata med självmordslinjen men det har inte hjälpt mig så mycket.
Jag tror att jag håller på att bli helt galen. Jag hörde en röst igår i mitt huvud som sa ”det spelar ingen roll vad du gör du kommer andå aldrig att leva”. Det har inte hänt något sånt tidigare och det var ganska läskigt.
Jag har haft problem med skolan som har gjort att jag (min mamma) har haft kontakt med Bup. Jag skulle ha gjort en utredning för autism men min pappa sa nej. Kan man komma till Bup även om en förälder inte samtycker utan att det måste gå igenom soc?
Jag tror också att jag kanske kan ha ptsd. Min mamma fick det efter allt med pappa och jag tror att det kanske skulle passa in på mig.
Jag tror att det skulle vara bättre för mig om jag inte fanns. Livet är bara skit.
Jag kan inte ens prata med någon (inklusive mina föräldrar) för jag får för mycket ångest för att ens ha ett samtal. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan inte göra något.
Jag önskar inget annat än att jag bara fick dö. Kanske hade jag tagit mitt liv redan om det inte var så jävla svårt.
Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det finns en hel del du kan göra. Dels kan du försöka påverka din mamma så att hon tar kontakt med Socialtjänsten så att BUP kan utreda dig både för autism och PTSD (posttraumatic stress disorder). Ja, socialtjänsten måste besluta att du kan få vård (och utredning) trots att dina föräldrar(vårdnadshavare) är oeniga. Är hon osäker kan hon ringa socialtjänsten anonymt och höra hur hon ska gå tillväga.
För dig vore det bra med en utredning eftersom då kommer alla dina problem att undersökas och man kommer att utreda hur allt hänger ihop. Det är också viktigt för dina fortsatta skolgång att dina svårigheter blir kartlagda så du kan få bra och riktig hjälp framöver -om du skulle behöva det.
Du skriver att du får ångest av att prata om detta med någon, inklusive dina föräldrar. Men du kan fortfarande få hjälp genom att chatta på Tjejzonen eller Shedo. Tråkigt att du inte tyckte att Självmordslinjen gav så mycket. En annan möjlighet skulle kunna vara att du tar kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. Om ett av dina problem är att du har svårt att prata med andra om dig själv så tycker jag att du ska berätta om det i telefon när du ringer och höra med dem hur de brukar göra. För du är inte ensam om att tycka det är svårt att prata om egna problem och ofta kan man arrangera så att det är möjligt att genomföra samtal ändå.
Du beskriver också att du hörde en röst som sade: "det spelar ingen roll vad du gör du kommer ändå aldrig att leva". Jag tror inte det är tecken på att du håller på bli tokig så jag tycker inte du behöver vara orolig av den anledningen. Det är faktiskt ganska vanligt att även friska personer hör röster. Men du ska nog inte tro att din röst vet något om din framtid!
Du undrar vad du ska göra? Prata med din mamma så hon hjälper dig få någon hjälp eller chatta med andra som kan hjälpa dig.
Lycka till!