Varför är gråten och ångesten så nära?
Hej,
de senaste 9 månaderna har jag mått väldigt dåligt. Jag gråter varje kväll och jag vet inte varför. Jag funderar ofta på varför jag lever men har aldrig haft några seriösa tankar på att ta mitt liv. Jag har höga krav på mig själv och känner ofta att jag aldrig riktigt är bra nog. Men jag vet egentligen inte riktigt varför jag går med gråten i halsen hela tiden, eftersom jag har jättefina vänner och familj som stöttar mig. Jag har dock inte sagt till dem att jag mår dåligt eftersom jag inte kan förklara varför och jag då känner mig lite töntig, eftersom livet har dina upp- och nedgångar för alla. Jag börjar dock misstänka att mitt mående inte riktigt är normalt. Min fråga är helt enkelt om ni vet varför jag har så nära till gråt och går med ångest och oro hela tiden, och framför allt vad jag kan göra åt det. Jag vill bara må bra.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina brev. Du beskriver väldigt tydligt hur dåligt du mår och frågar vad du kan göra åt det. Inte lätt att svara på. Brevet innehåller så mycket som är gott i ditt liv: vänner, familj, ambitioner. Du inser att livet går upp och ner och jag vill tillägga att ångest och oro inte är onormalt. Du känner dig töntig om du berättar att du känner dig nedstämd utan att veta varför eller kunna förklara. Är det dina höga krav på dig själv och känslan av att inte duga som hindrar dig? Hos många finns det mycket oro över att inte bli den man önskar, eller att inte bli godkänd. Det är en vanlig farhåga, och inte alls konstig, särskilt när man håller på att bli vuxen.
Jag tror att du skulle börja just där: -att tala om dina känslor som du inte kan redovisa men som finns där. Prata med vänner, med föräldrar. Inte alla urskillningslöst, du kan nog känna med vilka det kunde vara möjligt. Frågan om varför vi lever har många försökt svara på, och många har funnit svar. Men olika svar. Det går att tala om. Ställ dig själv frågor kring dina höga egenkrav, måste man alltid vara bra?
Om du känner att du fortsätter att må väldigt dåligt tycker jag du ska söka hjälp på din närmaste BUP-mottagning, adresser hittar du här på hemsidan. Jag bifogar bl.a. text om hur det går till att komma till oss och hoppas du hittar vägen framåt igen.