Dödsångest och panikattacker
hej jag har jätte mycket dödsångest och jag vet inte vad jag ska göra. Jag får liksom panikattacker pågrund av det. T.ex så kan jag sitta och prata med en kompis eller bara kolla på film så får jag en panikattack och jag blir jätte rädd för döden och jag tänker på det varje dag och jag mår jätte dåligt över det, vad borde jag göra?
P

BUP svarar:
Hej och tack för att du skriver till oss!
Du berättar om en oerhört tuff situation! Det är fruktansvärt jobbigt och obehagligt att få en panikångestattack! Speciellt första gången. Till att börja med vill jag berätta allmänt om panikångest för att kanske hjälpa dig att minska din oro.
Det är vanligt att panikångest kommer helt plötsligt utan att man förstår varför eller vad är det är och det är oerhört skrämmande. Panikångest är en psykisk reaktion, som sätter sig i kroppen och man kan få hjärtklappning, svårt att andas, svettningar, frossa, yrsel. m.m. När man inte har en aning om vad det handlar om, är det inte konstigt att tro att man håller på att dö.
Panikångest kan hänga ihop med stress eller att du varit med om något jobbigt. Det finns saker som är viktigt att veta om panikångest: en panikattack kan vara en kort stund eller hålla på i timmar. Det kan kännas som att det bara blir värre och värre, men efter ett tag ökar ångesten inte längre utan minskar och försvinner efter ett tag. Ångesten försvinner alltså och panikångest är inte farligt! Du kan inte dö av den. Det du kan göra när du får en attack, är att andas lugnt och tänka på när ångesten minskar. Det är viktigt att du ser till att leva ett så normalt liv som möjligt, att du gör det du vill göra och inte begränsar dig, att du ser till att sova ordentligt, äta bra och röra på dig.
Jag vet inte om du har sökt och fått hjälp, men jag tycker du har så allvarliga problem att du behöver professionellt stöd. Vänd dig till ungdomsmottagningen, vårdcentralen, elevhälsan eller BUP! Det finns bra hjälp att få, som kan hjälpa dig att må bättre! Du kan också gå in på Snorkel och få konkreta råd att hantera ångest.
Jag hoppas verkligen att du får hjälp att komma över din jättejobbiga situation!