Fruktansvärt ont i mina lungor
Hej!
Jag har så fruktansvärt ont i mina lungor och har haft det sen förra oktober. Får ont i lungorna periodvis. Det kan hålla upp till en vecka och sen försvinna. Det är särkilt jobbigt att andas och jag börjar ofta hyperventilera pga det. Folk runt om mig säger åt mig att jag borde kolla upp det men mamma säger att jag inte får eftersom hon då tycker att det är en för liten anledning för att jag ska behöva gå till doktorn och att doktorn inte kommer kunna göra något bättre. Men hon ringer själv till hälsocentralen varje vecka för att fråga de om hennes små problem. Jag undrar om jag borde göra något eller låta det vara. Jag har även i tre år haft en konstant huvudverk som inte gått över.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad fint att du kontaktar oss. Du skriver att du har haft ont i lungorna sen lång tid tillbaka och att du haft konstant huvudvärk i tre år. Du skriver också att folk kring dig säger att du borde kolla upp det, men att din mamma tycker att det att är för liten anledning att gå till doktorn.
Du ska inte behöva gå omkring och ha så ont och oroa dig över vad som är fel! Självklart borde du kolla upp det! Kanske finns det någon vuxen i din närhet som kan hjälpa dig att kontakta vårdcentralen. Om inte, tycker jag du ska prata med skolsköterskan eller skolkuratorn, så att du kan få hjälp att träffa en läkare.
Lycka till och jag hoppas du får svar på vad dina problem beror på!