Har ljugit för alla runt om mig
Hej, jag är en tjej på 15 år, jag är en egentligen ganska glad tjej och har haft ganska bra uppväxt, men har ett problem som tynger ner mig. Jag har två helt olika personligheter, asså inte på nåt milt sätt, har ljugit för alla runt om mig, alla i skolan, alla mina kompisar tror att jag inte är lika gammal som jag är, att jag kommer från ett land som jag inte ens har nån anknytning till, att min syster har dött, allt bara för att jag har ljugit om det, mina föräldrar vet inget, jag har alltså ljugit upp en helt annan personligheter för min omgivning, de tror också stt jag heter något helt annat.. har på senaste tiden också haft allvarliga ätstörningar men blir behandlad för det, kan inte sluta ljugs och vet ej hur jag ska ta mig ur allt det här, har jag någon diagnos eller vad är fel på mig?
En skum tjej

BUP svarar:
Hej!
Det är onekligen en rätt så knepig situation du lyckades att skapa för dig. Jag vill inte heller förminska svårigheterna med att ta dig ut ur alla invecklingarna men att du måste göra det och du måste göra det snarast - det är jag säker på. Ju länge du fortsätter desto flera områden bli svåra att "städa upp", förklara och börja från början i "rent hus".
Du skriver att du har "olika personligheter" för att du har ljugit ihop en massa saker om dig själv. Jag tycker ändå tvärtom, att du är EN person, en sådan som av någon anledningar börjat sprida myter om sig själv och sedan kunde inte sluta. Tänk så som du säkert vet om ätstörningen. Något gör att man börjar banta och sedan kan man inte sluta. På något liknande sätt leder den ena lögnen till den andra. Man kan säga att den ena myten om sin person föder den andra och så småningom bygger man upp en hel mytologi kring sig.
Varför har det blivit så kan jag inte svara på. Du kan vara en tjej med mycket livlig fantasi, du kanske tycker om känslan att leva dig in i alla möjliga situationer som inte är dina men som skulle kunna vara möjliga. Du kanske ville testa hur det skulle kännas att bli född i ett annat land, att ha ett bortgånget syskon, lite rollspel så att säga.
Men livet är inget rollspel. Jag tror att du nu har kommit till insikten om det och därför känner du att det dags att ta dig ut ur alla lögner - myter - du har spridit om dig. Hur kan du ta dig ut ur detta?
Jag vill först säga att jag inte riktigt tror att dina lögner är så pass allomfattande som du tror och målar upp för dig själv. Till exempel kunde du omöjligen "ljuga för alla i skolan" eftersom din ålder är registrerad utifrån ditt personnummer, likväl ditt namn osv.  Inte heller i din familj kunde du göra det. Men du har säkert strött en massa smålögner i din omgivning utanför skolan, kanske på gården, fritiden och i andra sammanhang. Det här säger jag för att du ska inte överdriva hur omfattande dina lögner är, det finns i alla falla lögnfria områden i ditt liv som du kan starta ifrån.
Det första steget föreslår jag ska vara att du talar med dina föräldrar för att - så att säga - "avbörda" dig. Det förslaget baserar jag på att du skriver att du haft en bra uppväxt, alltså du har föräldrar som bryr sig om dig. Du kan säga till de att du skäms, att det är svårt att erkänna det här, att du är rädd att de blir arga men du behöver deras hjälp och stöd. Sedan säger du det som det är, som du har skrivit till oss.
Du skriver att du har en ätstörning som du går i behandling för. Det är bra. Det kan därför vara ett steg på vägen ut ur ditt mytskapande beteende att du säger det till din behandlare och rådfrågar var någonstans du kan få tala med en professionell om detta problem. Det kan vara samma behandlare som du går hos eller en annan. Ett alternativ som alltid är öppet för dig är att du på egen hand vänder dig till ungdomsmottagningen.
Jag tycker att det är moget och modigt av dig att du nu vill ta itu med ett beteende som gör livet komplicerat för dig och som du inte längre är bekväm med.  Som sagt, det i sig inte betyder att du har olika personligheter. Du är medveten om vad som är lögn och vad som är verklighet men du leker med olika möjliga scenarion i livet. Det kan vara en potential för att bli författare eller välja senare ett kreativt, skapande yrke.
Men det är helt avgörande och ytterst viktigt att du håller gränsen mellan ditt verkliga liv och "alternativa liv" starkt markerad inom dig själv och för omvärlden. För att kunna dra denna gräns efter att den har blivit här och var något suddig kommer du att behöva hjälp i familjen och också av en professionell person. Gör så som jag föreslagit, gör rent hus. Och du kan redan nu sätta igång med att skriva berättelser om liv som inte är ditt men är intressanta att leva sig in i. Det kan bli roligt, utmanande, rogivande och låter din verklighet förbli din egen och äkta.