Svårt att vara öppen med någon jag inte känner
hej bup, jag är en tjej på 13 år, och jag har grov ångest och eventuellt depression.
det är ganska jobbigt att jag får panik av minsta lilla sak, men sedan inte bryr mig om någon eller något.                            jag har inte riktigt haft självmordstankar, utan mest tankar på att försvinna, jag vill inte dö, jag vill bara försvinna för stunden för att allt blir för jobbigt...
jag vet inte vad jag ska göra för mina föräldrar förstår inte mig, och alla mina vänner säger att jag borde söka professionell hjälp, men jag har svårt för att prata om mina känslor och tankar med någon jag inte riktigt känner.
ni kommer antagligen inte äns svara på denhär ”frågan” så jag slösar väll egentligen min tid. men jag skulle verkligen behöva lite vägledning...
ɱ.ɧ

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag vill börja med att säga att det var bra att du skrev till oss. När man känner som du gör då brukar det också kunna vara så att man inte tror att någon bryr sig om en och att man tror att andra tycker att man bara är jobbig. Det är sådant som brukar ingå i bilden om man har ångest och man känner sig nedstämd och ledsen.
Du skriver också att du har svårt att prata om dina tankar och känslor med någon du inte riktigt känner. Så är det nog för de flesta av oss. Det brukar kunna ta lite tid med en ny människa innan man kan känna förtroende för den.
Du skriver också att dina föräldrar inte förstår dig. Kan det hänga ihop med att du tänker att du slösar bort din tid på att prata med dem. Om man känner som du så brukar det också kunna vara att man tänker att man ställer till det för sina föräldrar om man pratar med dem om sånt som är svårt. Jag känner ju inte dig eller dina föräldrar men jag vet att det brukar kunna vara så att föräldrar brukar vilja vara till hjälp för sina barn. Du kanske kan pröva att prata med dina föräldrar så att ni tillsamman kan komma fram till vart ni skall vända er för att du skall få hjälp.
Det brukar också vara så föräldrarna behöver åtminstone ge sitt samtycke till kontakt med tex BUP. Du kan också pröva att ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. Där finns det också människor som jobbar som är vana vid att möte unga människor som har det svårt som du. Om det trots allt känns för svårt att börja prata med någon öga mot öga så kan du titta på Tilias hemsida. Där kan du chatta med någon som är van vid att prata om hur det är att må dåligt.
Försök att tänka att du nu har tagit ett första viktigt steg när du skrev till oss och att du nu skall försöka ta nästa steg att träffa någon som du kan prata med.
Du vet inte det ännu men jag vet att man måste inte känna som du gör hela tiden. Det finns hjälp att få. Än så länge har du bara mitt ord på det. Du kanske kan försöka utmana din osäkerhet på andra och pröva om det finns någon som är intresserad av att hjälpa dig. Ta nästa steg!
Lycka till!