Kan inte se mig som smal
Hej! Jag är en tjej på 11år (06:a) jag väger XXkg, jag tror att jag kanske lider Av en ätstörning, alla säger att jag är jätte smal men jag tycker att jag ser tjock ut och kan verkligen inte se mig som smal. Jag äter inte mycket mat i skolan struntar jag i att äta lunch och jag vet inte vad jag ska göra för om jag äter mer mat en vad jag brukar får jag typ panik för att jag inte vill gå upp i vikt. Jag säger alldrig till någon hur mycket jag väger på riktigt jag säger att jag väger XX för att andra inte ska att jag är tjock, jag vet inte vem jag ska prata med, vill helst inte prata med mina föräldrar i första hand och vill helst prata med någon anonymt.
Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Att vara smal i sig betyder inte att man har en ätstörning. Däremot är det ett problem om du inte kan se din kropp som den är. Det vill säga att du ser dig som tjock trots att du är smal. Det är det ena. Det andra är att du till och med får panik av tanke att gå upp i vikt - fast man går upp i vikt när man växer, det ska man göra även om man förblir smal. Dessa två omständigheter, att inte uppfatta sin kropp som den är och vara alldeles för upptagen med sin kroppsvikt tyder på att man har eller att man är på väg att utveckla någon typ av ätstörning.
Ätstörning kan leda till ett mycket allvarligt, till och med till livhotande tillstånd. Du måste söka hjälp nu, innan det går för långt. Det bästa vore naturligtvis att våga tala med dina föräldrar och söka hjälp tillsammans. Men jag förstår att du i nuläget inte vill göra det. Jag undrar ändå om de inte ser hur smal du är. Om du kanske ändå kunde tala med dem om att du har problem med maten och ta den enklare vägen: börja att gå till vårdcentralen och få en läkarbedömning. Det låter kanske inte så farligt, eller gör det det?
I alla fall måste du inse att du har slagit in på en farlig väg och att du under alla omständigheter behöver stöd för att stoppa denna farliga utveckling. Eftersom du helst vill tala med någon anonymt rekommenderar jag att du går in på tjejzonen/ätstörningszonen där du kan chatta med någon anonymt och få vägledning där. Likväl kan du chatta anonymt på Tilia/få stöd som ger stör till unga som inte mår bra psykiskt.
Det var jättebra att du skrivit till oss, det ska vara ditt första steg i rätt riktigt. Börja så som jag föreslår och fortsätt sedan utifrån vilka råd och vägledning du får mer konkret genom dina chattkontakter.