Vågar inte berätta hur jag egentligen mår
Hej, jag går hos bup och väntar på utredning, jag vet inte hur jag mår för det känns som jag inte kan känna känslor. Jag har tänkt på självmord och jag skär mig på min vänstra handled. Jag vågar inte berätta för människor hur jag mår entlingen, jag säger bara att jag mår bra. Hur ska jag berätta för min mamma jag har gjort det men hon säger bara att jag är trött och inte deprimerad, jag äter mindre än jag brukar. Vad ska jag göra?
cornelia

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att det kan vara ett stort svårt steg att börja berätta hur man egentligen mår innerst inne. Att berätta, våga berätta något som ingen tidigare fått reda på. Kanske om dina ledsen tankar som du gått och burit på alldeles själv eller att du självskadar.
Det kan kännas som ett nästan omöjligt steg, men det är viktigt och jag är övertygad att det kommer hjälpa dig att må bättre. Kanske inte på en gång, men det kan kännas skönt att ha berättat. Att någon i hela världen vet hur du egentligen mår. Att dela sina tankar med någon tror jag också hjälper. Annars är det lätt att fastna i sina lite stela tankemönster. De får ingen ny näring. Inga nya idéer. Samma tankar återkommer hela tiden. Du kanske känner igen det? Det kan även vara bra att "pröva" sina tankar tillsammans. -"Är det konstigt att tänka eller känna så här?" Din mamma eller den du träffar på BUP kanske säger - "Nej det är helt naturligt att tänka och känna på det sättet du gör. En helt normal reaktion. Inte konstigt alls." Skönt att veta.
Du skriver att du inte vet hur du mår och har svårt att känna känslor. Jag tror också att det kommer hjälpa dig att börja känna känslor igen om du lyfter på locket till dina hemligheter.. Förhoppningsvis ger det dig även kraft och mod till att visa upp hur du mår. Om du fortsätter att säga - Jag mår bra på frågan om hur du mår. Då är det inte så konstigt att din mamma och kanske även dina kamrater tror att det är OK och kommenterar ditt mående med att du är trött. När du gjort dig illa och haft en eller flera flyktiga tankar runt att livet inte är värt att leva. Då handlar det inte om trötthet eller hur? Mycket mer allvarliga saker än trötthet.
Om man tänker på självmord behöver man stöd och hjälp så dessa tankar kan minska och hoppet om att livet faktiskt är ganska bra kommer tillbaka. Då behöver människor som du har runt omkring dig få veta att livet kan kännas hopplöst och tungt för dig ibland. Att du behöver en kram eller sällskap för att orka.
Du väntar ju på din utredning på BUP. Den du träffar på BUP behöver veta hur du mår innerst inne så ni samtalar om rätt saker och att du får bra stöd när utredningen sätts igång.
Lycka till med utredningen och ditt samtal med mamma. Du fixar detta!