Vill inte ta någon annans plats
Hej asså ja skrev ett sånt meddelande förut men ja glömde koden. Men ja ä 14 o ja är osäker på om ja borde söka hjälp eller inte. Ja har i två år typ mått piss asså verkligen skit dåligt,gråtit mig t sömns typ varje dag o konstanta självmordstankar. O ja har flera flera gånger vart jätte nära på att skära mig men då "rispar" ja bara o säger attd var ett träd elr vad som helst för d är bara känslan inte ärren elr nåt ja är ute efter. O ja har isch sagt t mamma elr ja har sagt en del men inte allt. Men frågan är, är ja bara en idiot eller är ja deprimerad ? Ja fattar om d svårt att svara åå av bara dhär men ja har föera ggr vart riktigt nära på att ta mitt liv men sen lixom har mkn kompis fattat o stoppat mig. Men ja vet inte, d känns som att om ja går t bup så ä d onödigt som att ja tar upp en tid nån annan ksk skulle behövt. Kan även tillägga att ja har ångest över allt o inget o ja har verkligen jättw jätte lätt att gråta numera, o ja ser verkligen slm att allt är bättre om ja dör. Men aa, d känns som visst ja har inte ett jätte grovt självskadebeteende, o visst ja har grova självmordstankar men ja har ju inte riktigt försökt att ta självmord, inte änn iaf. Va ja än gör så känns d som att ja tar nåns plats, att ja är ivägen asså att ja bara är problem. Ja vill inte må såhär men ja vet verkligen intw va ja ska göra, ja fick inte med allt men ja behövde skriva av mig o ja vne d känns inte som min kompis behöver tyngas av d.
Saken är borde ja prata med bup även fast d känns som nån annan behöver den tiden mee än jag?
En förvirrad tjej

BUP svarar:
Hej!
Otroligt fint av dig att tänka på andra när du mår så dåligt själv. Att du kan hitta den kraften att bry dig om andra imponerar på mig. I mitt svar till dig skulle jag ändå vilja att vi helt fokuserar på dig inte någon annan. Just dig, för du är viktig. Hur viktig som helst, glöm inte det. Att vi funderar på hur vi ska gå vidare så du får den hjälpen du är värd och behöver för att försiktigt börja må bättre och bli en gladare tjej. Att, som du skriver, du har mått dåligt i två år tid är inte bra alls. Två år är en lång tid för de flesta och speciellt om man inte är äldre en 14 år. En förändring måste till eller hur?.
Det är som sagt väldigt omtänksamt av dig att du tänker på att någon annan skulle behöva samtalstiden på BUP eller hos skolkuratorn för ett ge några exempel på vilka som skulle kunna kontaktas. Jag tycker verkligen att du behöver få det utrymmet själv och tillsammans med dina föräldrar, få tid att samtala om hur du mår och vilket stöd och hjälp du behöver. Du räknar upp så mycket i ditt brev som skulle behöva rättas till. Ångest över nästan allt, då gråter dig till sömns nästan varje kväll. Det är ju bra att du inte gjort fler ärr på din kropp, att du inte försökt ta livet av dig men tänkt på det. Bara att den tanken kommit visar ju på att det finns saker som inte är bra. Dina problem är inte för små och obetydliga, i alla fall inte för mig.
Vi läser i tidningar och ser reportage på TV om att det är många barn och ungdomar som mår dåligt. Ansvaret för att förbättra den psykiska ohälsan i vårt samhälle ligger på föräldrarna, socialtjänsten, skolan, BUP och alla andra organisationer som finns där för att hjälpa. Tillsammans ska vi finnas för dig och dina kamrater. Hur hjälpen prioriteras är inte ditt bekymmer. Din del blir att berätta hur du mår och sedan får du tillsammans med dina föräldrar eller någon annan vuxen söka hjälp. Det är viktigt att du berättar så mycket du bara kan så rätt bedömning görs vilken hjälp som är bäst för dig. Jag skickar med  lite information om hur det går till att söka till BUP och hur ett första besök går till.
Du har ett stort hjärta men behöver vässa dina armbågar lite grann eller i alla fall tänka att du vill ha hjälp, du behöver hjälp och du tar inte någon annans plats. Det är okej att vara lite egoistisk, särskilt under såna här förhållanden.
Nu är det sommar och för vissa känns det mer ensamt då kamraterna kanske rest bort och det inte finns någon aktivitet på dagarna. Jag undrar hur det är för dig. Om du kan njuta av sommarlovet. Jag vill tipsa om möjligheten att chatta med två verksamheter som är hur bra som helst om du känner behov av att få bra stöd och pepp att orka. Båda har sommaröppet. Det första heter Tjejzonen och sedan en förening som heter Tilia. Här kommer en länk till deras hemsida Tilia.
Du är viktig glöm inte det och jag vill önska dig en fortsatt trevlig sommar.