Skär mig varje dag
Hej! Jag är en tkr på 13 år och jag mår jättedåligt just nu. Jag går till BUP varje vecka men inget hjälper. Vet inte vad jag ska göra längre då hag försökt ta mitt liv 6 gånger. Mina armar och ben är fulla av ärr. Skär mig nästan varje dag där det får plats tänker på hur allt skulle va böttre utan mig. Tänker på de dag in och dag ut. Har förlorat alla mina vänner och min familj lyssnar inte på mig längre.
Jag är som en helt bortglömd människa som ingen skulle märks ifall jag försvann. Behöver verkligen hjälp innan det är för sent.
.....

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det är lätt att förstå att du känner dig förtvivlad. Du tycker inte att det hjälper att du går till BUP varje vecka. Du skriver att du är som en bortglömd människa och att ingen skulle märka om du försvann. Jag vet ju inte hur det ser ut när du är på BUP eller när du försökt prata med dina föräldrar. Du skriver inget om hur det kommer sig att du känner som du gör och hur länge detta har pågått. Det blir svårt för mig att säga något om det då.
Du säger att du skär dig nästan varje dag och att du redan försökt ta ditt liv sex gånger. Kanske man kan tänka att du lägger en väldig energi på att skada dig själv och att försöka låta bli att känna det du känner och tänka det du tänker. Det brukar vara svårt. Det brukar inte gå att låta bli att känna det man känner.
Om det är så att du inte känner förtroende för den personen du träffar på BUP kanske du kan ta upp det. Det är viktigt att man känner att man kan prata med den personen som skall hjälpa en. Då kan man ta upp det och kanske kan man då byta terapeut för att få pröva en annan . Det är klart att det också är lika viktigt att man själv är så öppen och uppriktig man kan för att ge samtalen en rimlig chans att fungera. Kan det kanske vara så att du på BUP försöker undvika att prata om hur det började för dig när du började må dåligt och vad det kan ha berott på. Jag vet inte om det är så men det vet ju du. Då har du en möjlighet att ta upp sådant och då kan du se om det kanske kan kännas på ett annorlunda sätt för dig.
Du kan också pröva att kontakta tex Tilia, Mind eller BRIS. där kan du chatta med någon som är van vid att möta mänskor som har det som du. Det kanske kan hjälpa dig att få perspektiv på dig själv och den hjälp du får på BUP.
Eftersom du trots allt skrev till oss vilket var bra och viktigt så verkar det trots allt som att du hoppas på att få hjälp vilket är jätteviktigt och bra.
Fortsätt kämpa!